Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Terneuzen
Datum 16 mei 2023

Vraag1

Welke suggesties heeft u om het wetsvoorstel te verbeteren?
Dit wetsvoorstel moet niet doorgevoerd worden. Het gaat totaal voorbij aan de problematieken die er spelen. Organisaties zijn zich ervan bewust dat goed personeelsbeleid leidt tot goed personeel en dus tot goed onderwijs. Dat laatste is wat we uiteindelijk willen. Dat kun je niet afdwingen door de focus te leggen op een aantal zaken terwijl randvoorwaardelijk dit niet gerealiseerd kan worden. Enkel de krapte op de arbeidsmarkt vraagt al om noodmaatregelen om bezetting te kunnen realiseren.
Werkgevers zijn prima in staat om met de juiste maatregelen rondom het personeelsbeleid de problematieken aan te pakken.

Vraag2

Denkt u dat er in uw schoolorganisatie voldaan kan worden aan deze wettelijke eisen? Waarom wel of niet?
Als het moet kan alles. We hebben een zeer goed personeelsbeleid, dat ook wordt gewaardeerd door medewerkers. toch kunnen we door de grote uitstroom vanwege pensioneringen en de vervangingsvraag nooit voldoen aan 80% vaste medewerkers. Daar is de wisseling te groot voor, nog los van het feit dat nieuwe medewerkers vaak zij-instroom betreft die nog een bevoegdheid moeten halen.

Vraag3

Heeft u andere kansrijke voorstellen/suggesties/ideeën, aanvullend op deze wet- en regelgeving die er toe leiden dat alle besturen goed strategisch personeelsbeleid voeren?
Niet afdwingen met een wet, maar organisaties laten leren van elkaar en het regionaal aanpakken van de problematieken die spelen.

Vraag4

In hoeverre vindt u het voldoende duidelijk wat dit wetsvoorstel betekent op het niveau van de rechtspersoon die de school in stand houdt (bevoegd gezag) en de school?
Dat is zeker duidelijk. Ik doe een oproep om te kijken waar het onderwijs echt beter van wordt. Iedereen zit te springen om kwalitatief goed personeel, het aantal vacatures is groter dan het aanbod op de arbeidsmarkt. Geef het bevoegde bezag/ de scholen ruimte om deze problematiek aan te pakken ipv strakke kaders die het juist lastiger maken.