Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid
Reactie
Naam
|
Stichting Mares Beheer / De Verwondering Voorne (W Maagdenberg)
|
Plaats
|
Voorne aan Zee
|
Datum
|
10 mei 2023
|
Vraag1
Welke suggesties heeft u om het wetsvoorstel te verbeteren?
1. Allereerst scholen bekostigen, en niet de besturen. Er is een type bestuur/bestuurder dat zich als doel stelt om groot/groter te worden, omdat dit vanuit een bestuurdersperspectief interessant/lucratief/efficiënt lijkt. Voor de school is dit verarming: afstand, eenheidsworst, niet meer gehoord worden. Gelden belanden niet bij de leerling, maar verdwijnen naar overhead, of komen ten goede aan andere scholen binnen hetzelfde bestuur.
2. Goed idee om de leerkracht centraal te stellen en zekerheid te geven. ZZP’ers met hoge kosten te weren. Opleiding/doorleren stimuleren met schalen en tredes in CAO. Zij-instromers, onderwijsassisten, die momenteel in grote aantallen uitstromen (wegens einde NPO-gelden) werk/leertrajecten aanbieden en hun bevoegdheid middels werkend leren laten behalen.
3. Leerkrachten belonen op basis van hun ontwikkeling, niet op basis van hun dienstjaren. Nu elk schooljaar een trede erbij, zou moeten worden: bij elk extra certificaat/vakbevoegdheid op een hoger niveau extra beloning.
4. Wet meer ruimte voor nieuwe scholen werkelijk inrichten voor nieuwe scholen, en niet zoals nu richten op extra/nieuwe scholen voor bestaande besturen. Hoe kan een werkelijk nieuwe school/ouderinitiatief zonder middelen 2 jaar voorbereidingen doorstaan zonder middelen (behalve 2 maanden een directeursalaris)??
5. Basisvaardigheden/Taal-, reken- en schrijfvaardigheid leerkrachten periodiek toetsen en ontwikkelen. Belonen naar niveau.
Vraag2
Denkt u dat er in uw schoolorganisatie voldaan kan worden aan deze wettelijke eisen? Waarom wel of niet?
Ja, nieuwe school. Professionals die vinden dat het anders/beter moet en kan. Willen weg onder het juk van logge besturen.
Vraag3
Heeft u andere kansrijke voorstellen/suggesties/ideeën, aanvullend op deze wet- en regelgeving die er toe leiden dat alle besturen goed strategisch personeelsbeleid voeren?
Commerciële bureaus die huiswerkbegeleiding e.d. leveren uitdagen leraren te coachen/ontwikkelen ipv leerlingen. Die verandering stimuleren. Niet bestrijden, maar stimuleren om deze kennis juist in te zetten en daarmee beschikbaar te maken voor alle leerlingen. Kortom, opleidingsbudget per leerkracht omhoog, persoonsgebonden.
Vraag4
In hoeverre vindt u het voldoende duidelijk wat dit wetsvoorstel betekent op het niveau van de rechtspersoon die de school in stand houdt (bevoegd gezag) en de school?
Niet voldoende. De leerkracht en het team moeten ontwikkeld worden. Leven lang leren. Niet het bestuur.