Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Noard-East
|
Datum
|
26 mei 2023
|
Vraag1
Welke suggesties heeft u om het wetsvoorstel te verbeteren?
Wij hebben 92,8% vast in dienst en de rest tijdelijk. Bedrijfseconomisch is dit een groot risico wetende dat wij ook nog eens in een krimpgebied zitten. Het verplicht stellen om na 1 jaar al een vast dienstverband te moeten geven zorgt ervoor dat wij richting de 100% gaan (en wij vallen onder het werkgelegenheidsbeleid). Daarnaast ontkom je er niet aan om in tijden van NPO gelden, vervangingen, andere subsidies tijdelijk personeel aan te stellen. Een 80-20 regeling is hier meer billijker dan duur tijdelijk contact naar maximaal 1 jaar te brengen. Volgens mij is dat draaien aan de verkeerde knop om de 80-20 te realiseren. Neem als controle door de accountant de 80-20 op, in plaats van besturen die hier al meer dan aan voldoen door het "na-1-jaar-vast-contract" klem te zetten.
We moeten onderwijsgeld idd zoveel mogelijk inzetten voor het kind en niet aan externe instanties zoals payroll-bedrijven. De loonkosten worden zo verdubbeld (en belandt grotendeels in de zak van de payroll-organisatie). Dat moet inderdaad niet de bedoeling zijn en hier met iets aan gebeuren. Mogelijk dat een grens van 5% dit kan bereiken. Is het proberen waard. Ik heb begrepen dat in Amsterdam en omstreken een afspraak met alle besturen is gemaakt dat boven een bepaald overhead er niet ingehuurd gaat worden.
Het verplicht stellen van strategisch personeelsbeleid lijkt mij niet goed. Want moet dat echt van bovenaf (ministerie) opgelegd worden, naast alle CAO-regels die er al zijn? En heeft niet iedere onderwijsorganisatie dit reeds? Met een steeds lagere uitstroom van de PABO en een steeds hogere instroom dat met pensioen gaat, ontstaat er links of rechtsom een probleem. Door bijv goede employer branding kan dit niet opgelost worden (hooguit weg concurreren bij de ander). En wie toetst dit en hoe?
Wij zijn een grote schoolorganisatie met een kleine staf. Dus veel geld naar de scholen. Wat is maximum wat aan overhead op een school/bestuur kan zitten? Zou dat eens onderzocht kunnen worden?
Vraag2
Denkt u dat er in uw schoolorganisatie voldaan kan worden aan deze wettelijke eisen? Waarom wel of niet?
De 80-20 eis, goed personeelsbeleid is haalbaar, 5% externe inhuur ook als we niet meetellen: expertise inhuren voor het bekwamen (coaches, scholingsdocenten, sprekers, ed..).
0.8 conciërge op een school of administratief medewerker is niet haalbaar. Wij hebben 6 scholen onder de 60 leerlingen, 6 scholen tussen de 60-80, 6 scholen tussen de 110-150 en drie scholen daarboven. Voor de scholen met 120 leerlingen of minder is 0.8 financieel niet haalbaar. Als het moet zal het onttrokken worden bij de leerkrachten of de onderwijsassistent. Eén 1 uur conciërge en/of administratief mw en/of ICT ondersteuning (lager dan schaal 8) op 10 kinderen is voor ons haalbaar per week.
Gelet op de kleine scholen binnen onze stichting is het ook lastig om AOK aan te bieden van 80% of meer. Alsook bij vervangingsaanstellingen of op subsidiepotjes.
Vast contract na 1 jaar is niet haalbaar. CAO regels en alle tijdelijke subsidies die van de overheid komen maken dit onmogelijk. Zo kan een verlof genietende bijv 1,5 jaar onbetaald verlof opnemen, mag het ouderschapsverlof verspreiden over 4 jaar, kan er ziekte langer dan 1 jaar voorkomen, zijn er NPO gelden die verspreid mogen worden over 3 jaar, ed.. Hoe dan met vervanging/bemensing hiervan als dit maximaal maar 1 jaar mag en wij als werkgever werkgelegenheidsbeleid hebben? Dan heb ik het nog niet eens over de 50% WW-lasten die wij moeten betalen.
Vraag3
Heeft u andere kansrijke voorstellen/suggesties/ideeën, aanvullend op deze wet- en regelgeving die er toe leiden dat alle besturen goed strategisch personeelsbeleid voeren?
Weer terug naar 40 urige werkweek en 41,5 week werken. Verspreidt urenpiek beter, waardoor het langer vol te houden is. Mogelijk nog beter naar een 38 urige werkweek en 44 weken werken. Kinderen gaan 38 weken naar school. Dat betekent dat er 6 weken gewerkt kan worden terwijl de kinderen er niet zijn. De rapporten, OPP's, oudergesprekken, meer collegiale consultatie in plaats van nu dat personeel dit in het weekend of in avond uren nog voor elkaar moet krijgen. Zorgt er mijns inziens voor dat het voor de oudere meester/juf ook vol te houden blijft.
Oplossingen zoeken naar gevolgen continurooster (verkorte pauze) waardoor juffen van 8:00-14:30 "aan" staan. Juist voor starters en ouder werknemers valt dit zwaar.