Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Haaksbergen
|
Datum
|
16 juni 2023
|
Vraag1
Welke suggesties heeft u om het wetsvoorstel te verbeteren?
De incidentele middelen zorgen ervoor dat het bieden van vaste contracten te risicovol is omdat niet duidelijk is hoe lang deze middelen verstrekt zullen worden. Het is helpend wanneer er meer structurele middelen worden verschaft door de overheid of de garantie te bieden dat de "incidentele" middelen voor een lange tijd naar het onderwijs gaan.
Om de onderwijskwaliteit te borgen zijn kwalitatief- sterke professionals nodig. Een maximum percentage flexibele schil (zeker in relatie tot het huidige personeelstekort) is een risico voor de onderwijskwaliteit gezien het gegeven dat het niet wenselijk is om minder- functionerende medewerkers direct aan te stellen wanneer er voldoende formatie beschikbaar is.
Ga uit van vertrouwen en handel vanuit de bedoeling. Onderzoek wat de belemmerende factoren zijn voor schoolbesturen en steek in op het verplichten van een heldere verantwoording gericht op zowel de basisvoorwaarden als de ontwikkeling van onderwijsorganisaties.
Vraag2
Denkt u dat er in uw schoolorganisatie voldaan kan worden aan deze wettelijke eisen? Waarom wel of niet?
Als we hier al aan kunnen voldoen dan zullen deze wettelijke eisen niet bijdragen aan de onderwijskwaliteit of het structurele personeelstekort van kwalitatief sterke professionals. Dit wetsvoorstel lijkt gebaseerd op korte termijn- denken.
Vraag3
Heeft u andere kansrijke voorstellen/suggesties/ideeën, aanvullend op deze wet- en regelgeving die er toe leiden dat alle besturen goed strategisch personeelsbeleid voeren?
Ga uit van vertrouwen en handel vanuit de bedoeling. Onderzoek wat de belemmerende factoren zijn voor schoolbesturen en steek in op het verplichten van een heldere verantwoording gericht op zowel de basisvoorwaarden als de ontwikkeling van onderwijsorganisaties.
Vraag4
In hoeverre vindt u het voldoende duidelijk wat dit wetsvoorstel betekent op het niveau van de rechtspersoon die de school in stand houdt (bevoegd gezag) en de school?
Schoolbesturen hebben de eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteit, financiën en de continuïteit van het onderwijs op de scholen. In dit voorstel ontbreekt de noodzakelijke regelruimte voor besturen en gaat niet uit van vertrouwen. Het voorstel brengt extra regels met zich mee en draagt geenszins bij aan het aantrekkelijker maken van de onderwijssector.
Het voorstel is voldoende duidelijk en onwenselijk.