Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Rijswijk
|
Datum
|
29 mei 2023
|
Vraag1
Welke suggesties heeft u om het wetsvoorstel te verbeteren?
Het zou fijn zijn wanneer er een verschil wordt gemaakt tussen bevoegde en onbevoegde leerkrachten. Onbevoegde leerkrachten (waaronder veel langstudeerders!) hebben tijd nodig om hun bevoegdheid te behalen, dus voor deze groep zou ik willen zien dat hun FTE bij 0,6 blijft. De overige 0,4 is dan om hun bevoegdheid te halen. Om de inkomen te compenseren zou men kunnen denken aan de studiegeld voor deze groep te betalen en studiefinanciering te geven (ov-chipkaart en studiefinanciering).
Ook is het belangrijk om goed te kijken naar wat 'één jaar' inhoudt. Sommige scholen houden aan het schooljaar, zodat wanneer iemand bijvoorbeeld in januarie wordt aangenomen, hun contract tot eind juli loopt. Een nieuwe contract start dan 1 augustus, en is dus een tweede contract. Ik zou voorstellen dat 'één jaar' dus gedefinieerd wordt als '12 maanden aaneen', of iets dergelijks.
Ook moet er nagedacht worden over hoe te handelen als een leerkracht tijdens die eerste jaar zwangerschapsverlof opneemt: tellen die vier manden mee als onderdeel van dat eerste jaar, of wordt dat jaar met vier maanden verlengd?
Ook moet er nagedacht worden over hoe te handelen als iemand in dat eerste jaar langdurig ziek wordt.
Vraag2
Denkt u dat er in uw schoolorganisatie voldaan kan worden aan deze wettelijke eisen? Waarom wel of niet?
Dat weet ik niet.
Vraag3
Heeft u andere kansrijke voorstellen/suggesties/ideeën, aanvullend op deze wet- en regelgeving die er toe leiden dat alle besturen goed strategisch personeelsbeleid voeren?
Wij moeten voorkomen dat besturen jaarlijks leerkrachten van school naar school toe sturen, zoals nu gebeurt met invalleerkrachten. Dat is absoluut funest voor het personnel. Er moet sowieso iets concreets zijn om ervoor te zorgen dat startende leerkrachten in het onderwijs blijven. De uitval in de eerste jaren is veel te hoog!
Onderdeel van strategisch personeelsbeleid is burnout serieus nemen. Maak het bespreekbaar. Wuif het niet (meer) weg als 'de zwakkelingen die het onderwijs niet aankunnen.' Durf keuzes te maken: welke taken móeten gebeuren, welke kunnen weggelaten worden? De ervaring (https://amyklipp.wordpress.com/teacher-burnout/) leert dat wanneer iemand uitvalt met burnout, hun taken herverdeeld worden over de rest van de team, waardoor iedereen anders zwaarder belast worden. Maak keuzes om deze taken eventueel weg te laten, zodat mensen niet overbelast worden. Maak het vooral níet het probleem van de ene personeelslid, maar zie ook in dat schoolbeleid daar een belangrijke rol in speelt. Zet in op voorkómen van burnout.
Vraag4
In hoeverre vindt u het voldoende duidelijk wat dit wetsvoorstel betekent op het niveau van de rechtspersoon die de school in stand houdt (bevoegd gezag) en de school?
Weet ik niet.