Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Rhenen
|
Datum
|
10 mei 2023
|
Vraag1
Welke suggesties heeft u om het wetsvoorstel te verbeteren?
Het probleem waarop dit een antwoord zou moeten zijn wordt hiermee niet opgelost. Daarvoor moet de oorzaak worden aangepakt: incidentele bekostiging in de vorm van subsidies en oormerken moeten verdwijnen. De oplossing zit in structurele, toereikende lumpsum (!) bekostiging (personeel én materieel). Bovendien dreigt dit de zoveelste ingreep op basis van enkele uitzonderlijke waarnemingen te worden; beleid maak je niet op uitzonderingen. Dit gaat alleen leiden tot extra verantwoording en controles, in een werkveld waar we alle aandacht en energie nodig hebben voor de inhoudelijke uitdagingen die er liggen. Pak de oorzaak bij de bron aan!
Vraag2
Denkt u dat er in uw schoolorganisatie voldaan kan worden aan deze wettelijke eisen? Waarom wel of niet?
Wij hebben daar een weg in gevonden, maar het wordt er niet fraaier op. Besturen kunnen meer met structurele, toereikende bekostiging zonder oormerk. Daar plukken de leerlingen én leraren van nu én in de toekomst de vruchten van.
Vraag3
Heeft u andere kansrijke voorstellen/suggesties/ideeën, aanvullend op deze wet- en regelgeving die er toe leiden dat alle besturen goed strategisch personeelsbeleid voeren?
Voldoende ruimte inbouwen om voorlopig onderbouwd af te mogen wijken. Sowieso zolang de bekostiging niet is aangepast naar een structureel toereikende lumpsum. Bovendien zijn er ernstige tekorten, die vragen om creatieve oplossingen waarbij deze percentages een beperkende werking hebben.
In een droomscenario, waarin op iedere school voldoende en bekwame mensen werken, is dit prima uitvoerbaar. Zover is Nederland echter nog niet.
Ik adviseer om hier als overheid een actieplan met planning naast te leggen om ook die situatie op orde te brengen. Als de overheid op de werkgeversstoel wil zitten, hoort dat erbij.
Vraag4
In hoeverre vindt u het voldoende duidelijk wat dit wetsvoorstel betekent op het niveau van de rechtspersoon die de school in stand houdt (bevoegd gezag) en de school?
Duidelijk: meer verantwoording en rapportage, dus administratieve last, in een tijd waarin we energie ook beter gericht zouden kunnen inzetten.