Subsidie Duurzame Mobiliteit mkb

Reactie

Naam Hogeschool van Amsterdam (Dr. W. Ploos van Amstel)
Plaats Amsterdam
Datum 1 augustus 2024

Vraag1

U kunt tot en met 8 augustus via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Specifiek willen wij u het volgende vragen:

- Ziet u (als collectief van mkb-bedrijven) mogelijkheden om met behulp van deze subsidie aan de slag te gaan met het verduurzamen van mobiliteit?
- Is het voor u duidelijk waar u aan moet voldoen voor het indienen van een subsidieaanvraag?
- Ziet u in de regeling belemmeringen die u weerhouden om een subsidieaanvraag in te dienen?
Veel woon-werk verkeer gebeurt met bestelauto's in onder meer de bouw, installatie en serviceverlening. Dat zijn er 1 miljoen in Nederland waarvan er 700.000 bij MKB-ers staan. Deze categorie vergt een andere aanpak dan een personenauto vanwege de combinatie van mensen, goederen en gereedschappen in de bus. Ook rijden veel MKB-ers dagelijks andere routes. Het efficient mobiel zijn heeft direct impact op de klantbeleving (van hun klanten) en op de bedrijfskosten. Apart probleem is de plek van die grote bussen op straat (meestal bij het huis van de medewerker) en de lastige toegang tot publieke laadvoorzieningen (in de eigen straat), naar eigen laadvoorzieningen bij de bedrijfsruimte. Voor deze categorie zou een aparte regeling voor subsidies nodig zijn; ook gericht op andere servicelogistieke en bouwlogistieke concepten.