Subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen
Reactie
Naam | LAMA (Sr G Timmerman) |
---|---|
Plaats | Buurmalsen |
Datum | 30 november 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op;
• de werkbaarheid van de aanvraagprocedure;
• hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2021 tot en met 2025.
Specifieke reactie wordt uw gevraagd in hoeverre:
• de eis van een minimale actieradius van 100 km die wordt gesteld aan elektrische bestelvoertuigen die voor subsidie in aanmerking komen, realistisch is;
• het maximale aantal subsidieaanvragen per bedrijf van 300 elektrische bestelauto’s per jaar in de periode dat de regeling in werking is of werkbaar is;
• en welke mogelijkheden u ziet om te differentiëren waardoor de subsidie ook vooral bij de kleinere bedrijven terecht komen.
• Voor de ondernemers met een Euroklasse 4 is afgesproken dat mogelijkheden worden onderzocht om een extra steuntje in de rug te geven. Dit wordt in 2021 verder uitgewerkt. U wordt uitgenodigd uw mening te geven hoe deze mogelijkheden gestalte kunnen krijgen binnen deze regeling.
Kleinere bedrijven zullen vaker prima kunnen volstaan met wat kleine(re) auto's. Als in het voorstel onder de netto cataloguswaarde wordt bedoeld zoals voor de BPM geldt dan gaat dat betekenen dat de incl. BPM en incl. BTW waarde al dik boven de 35K per stuk moet liggen. Wil de wetgever dat er meer bijdrage bij de kleine(re) bedrijven terecht kunnen komen dan is een van de mogelijkheden om de nu gestelde netto cataloguswaarde minstens te halveren. De kans is daarmede aanzienlijk groter dat ook ZZPérs kunnen overstappen op stroom. Nu (nog) kopen ze voor een -voor hen- acceptabele prijs een goed gebruikte bouwvakkersbus die eigenlijk wel te groot is maar zo goed in de portemonaie past.