Subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Nieuwegein |
Datum | 15 december 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op;
• de werkbaarheid van de aanvraagprocedure;
• hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2021 tot en met 2025.
Specifieke reactie wordt uw gevraagd in hoeverre:
• de eis van een minimale actieradius van 100 km die wordt gesteld aan elektrische bestelvoertuigen die voor subsidie in aanmerking komen, realistisch is;
• het maximale aantal subsidieaanvragen per bedrijf van 300 elektrische bestelauto’s per jaar in de periode dat de regeling in werking is of werkbaar is;
• en welke mogelijkheden u ziet om te differentiëren waardoor de subsidie ook vooral bij de kleinere bedrijven terecht komen.
• Voor de ondernemers met een Euroklasse 4 is afgesproken dat mogelijkheden worden onderzocht om een extra steuntje in de rug te geven. Dit wordt in 2021 verder uitgewerkt. U wordt uitgenodigd uw mening te geven hoe deze mogelijkheden gestalte kunnen krijgen binnen deze regeling.
1. Tbv ZES (Zero Emissie Stadsdistributie, waar deze regeling min of meer aan gekoppeld is) is onlangs een zeer bruikbare MKB Toets gehouden. Waarom wordt er tbv deze subsidieregeling geen MKB Toets gehouden?
2. In art. 1.6 lid 3 wordt loting vermeld en in art. 1.13 lid b een maximum aantal van 300 voertuigen per aanvraag. Daarnaast stelt u zelf al terecht de vraag 'en welke mogelijkheden u ziet om te differentiëren waardoor de subsidie ook vooral bij de kleinere bedrijven terecht komen'. Ons voorstel is om eerst de bedrijven met 1 of enkele voertuigen voor te laten gaan, voordat voor de rest van de aanvragen overgegaan wordt tot loting. Daarnaast wordt 300 als nogal hoog gezien, als we inderdaad de subsidie vooral bij kleinere bedrijven willen laten terecht komen.
3. Houdt de ingangsdatum wel voldoende rekening met de grote financiële onzekerheid bij veel kleinere bedrijven in (deel)sectoren die zwaar getroffen worden door de lock down. M.a.w. lopen deze bedrijven niet het risico dat zij voor 2021 en mogelijk ook 2022 achter het net vissen omdat het subsidiebudget voor dat jaar al is uitgeput door grote aanvragers en bedrijven uit andere sectoren.
4. Is de nu voorgestelde manier de meest lastenluwe manier voor de aanvrager, vooral ook de kleine aanvrager?