Subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen

Reactie

Naam Laman Automotive (Don Laman)
Plaats Voorschoten
Datum 12 december 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op;
• de werkbaarheid van de aanvraagprocedure;
• hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2021 tot en met 2025.
Specifieke reactie wordt uw gevraagd in hoeverre:
• de eis van een minimale actieradius van 100 km die wordt gesteld aan elektrische bestelvoertuigen die voor subsidie in aanmerking komen, realistisch is;
• het maximale aantal subsidieaanvragen per bedrijf van 300 elektrische bestelauto’s per jaar in de periode dat de regeling in werking is of werkbaar is;
• en welke mogelijkheden u ziet om te differentiëren waardoor de subsidie ook vooral bij de kleinere bedrijven terecht komen.
• Voor de ondernemers met een Euroklasse 4 is afgesproken dat mogelijkheden worden onderzocht om een extra steuntje in de rug te geven. Dit wordt in 2021 verder uitgewerkt. U wordt uitgenodigd uw mening te geven hoe deze mogelijkheden gestalte kunnen krijgen binnen deze regeling.
Met de voorgestelde voorwaarden is het onzeker of ZZP en MKB in de praktijk wel gebruik van deze subsidie kunnen maken.
Er is immers voor slechts ong. 4.500-5.000 elektrische bestelauto's subsidie in 2021.
Het voorgestelde maximum van 300 elektrische bestelauto's per bedrijf per jaar is waarschijnlijk te hoog om ZZP en MKB een 'fair share' te kunnen bieden.
Immers, als slechts 10 tot 15 grote bedrijven de subsidie aanvragen voor 300 elektrische bestelauto's dan is de pot direct leeg.

Houdt u er rekening mee dat importeurs, dealers en leasemaatschappijen al overleggen met de grote fleetowners (waaronder semi-publieke organisaties) over deze subsidie.
Deze elektrische bestelauto's worden meerdere dagen neergezet bij de fleetowners op locatie voor uitgebreide tests en proefritten.
Hierdoor zijn ze nauwelijks beschikbaar voor proefritten door ZZP en MKB, mede omdat dealers nog maar beperkte voorraden hebben, en kan de kleine ondernemers er dus ook niet makkelijk kennis mee maken in de praktijk.

Houdt u er tevens rekening mee dat veel koopovereenkomsten worden opgespaard om ze met subsidie in te dienen vanaf het moment dat de regeling opengesteld wordt.
U weet nog wat er eerder in 2020 gebeurde met de SEPP regeling voor personenauto's die binnen een week "ineens" op was...

Als het maximum niet verlaagd wordt dan vist de kleine ondernemer geheid achter het net en wordt de ambitie van het kabinet om juist de kleine ondernemer tegemoet te komen bij de overstap naar een uitstootvrije bestelauto gehinderd.

Bedenkt u daarnaast dat de definitie "per bedrijf" ruimte biedt om naar wens moeder-, zuster- of dochterbedrijven te gebruiken, extra bedrijven op te richten etc.
Het lijkt beter om hier een andere criterium voor te hanteren, zoals "onderneming of groep van verbonden ondernemingen" (incl. definities en uitsluitingen).

Bovendien zou het niet zo moeten zijn dat Nederlandse subsidie naar buitenlandse moederbedrijven vloeit, en al helemaal niet als die (te) weinig winstbelasting in Nederland betalen.

Een maximum van 50 elektrische bestelauto's per "onderneming of groep van verbonden ondernemingen" per jaar lijkt beter geschikt.
Als backstop kan er voor worden gekozen om de regeling de eerste 6-9 maanden van een jaar te maximeren op 50 stuks per onderneming of groep van verbonden ondernemingen, en daarna tot eind van dat jaar de subsidie open te stellen voor aantallen boven de 50 indien de pot voor dat jaar nog niet leeg is.