Subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen
Reactie
Naam | Fleet Investment Company BV (ING MPJ Oude Vrielink) |
---|---|
Plaats | Gorssel |
Datum | 5 december 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op;
• de werkbaarheid van de aanvraagprocedure;
• hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2021 tot en met 2025.
Specifieke reactie wordt uw gevraagd in hoeverre:
• de eis van een minimale actieradius van 100 km die wordt gesteld aan elektrische bestelvoertuigen die voor subsidie in aanmerking komen, realistisch is;
• het maximale aantal subsidieaanvragen per bedrijf van 300 elektrische bestelauto’s per jaar in de periode dat de regeling in werking is of werkbaar is;
• en welke mogelijkheden u ziet om te differentiëren waardoor de subsidie ook vooral bij de kleinere bedrijven terecht komen.
• Voor de ondernemers met een Euroklasse 4 is afgesproken dat mogelijkheden worden onderzocht om een extra steuntje in de rug te geven. Dit wordt in 2021 verder uitgewerkt. U wordt uitgenodigd uw mening te geven hoe deze mogelijkheden gestalte kunnen krijgen binnen deze regeling.
Het is belangrijk dat duurzame mobiliteit wordt gestimuleerd in de gebieden daar waar te hoge emissiewaarden het meest schadelijk zijn. Dit is in de steden en in / rond de dorpen. In deze gebieden is de verkeersintensiteit het hoogst, in deze gebieden is ook de kans op verkeershinder en kans op irritatie te grootst. Wij bepleiten het gebruik van duurzame voertuigen die ook passen in de steden. We bepleiten duurzame voertuigen die compact zijn, die niet breder zijn dan 140 cm, zodat passeren mogelijk blijft. We bepleiten duurzame stadsbestelwagens die gereduceerd zijn in vermogen zodat emissie van banden en (eventueel) remmen zeer beperkt blijft. Zodoende bepleiten wij dat 100% elektrische bestelwagens die vallen onder de voertuigcategorie L7, L6, L5 en zo mogelijk ook de L4 en L3 op te nemen in de subsidieregeling. Bijkomende voordeel van deze voertuigen is het bijzonder lage energieverbruik per eenheid bezorging. Naar dit laatste wordt in het algemeen te weinig gekeken. Om juist in binnenstedelijk vervoer compacte voertuigen te stimuleren is een staffel in de hoogte van de subsidie te bepleiten. Als voorstel: investeringswaarde < € 15k: 25% subsidie, tussen € 15k tot € 25K: 20% subsidie, tussen € 25k tot € 35k: 15% subsidie en boven € 35k: 10% subsidie.
Ondergrens bereik gesteld op 100km is juist.
Bovengrens aantal subsidieaanvragen per bedrijf van 300st is veel te hoog. Het draagvlak voor duurzame bestelvoertuigen dient verbreedt te worden onder het MKB en ZZP, zodoende de bovengrens zetten op maximaal 100 st per bedrijf per jaar.