Subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Sliedrecht |
Datum | 11 januari 2021 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op;
• de werkbaarheid van de aanvraagprocedure;
• hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2021 tot en met 2025.
Specifieke reactie wordt uw gevraagd in hoeverre:
• de eis van een minimale actieradius van 100 km die wordt gesteld aan elektrische bestelvoertuigen die voor subsidie in aanmerking komen, realistisch is;
• het maximale aantal subsidieaanvragen per bedrijf van 300 elektrische bestelauto’s per jaar in de periode dat de regeling in werking is of werkbaar is;
• en welke mogelijkheden u ziet om te differentiëren waardoor de subsidie ook vooral bij de kleinere bedrijven terecht komen.
• Voor de ondernemers met een Euroklasse 4 is afgesproken dat mogelijkheden worden onderzocht om een extra steuntje in de rug te geven. Dit wordt in 2021 verder uitgewerkt. U wordt uitgenodigd uw mening te geven hoe deze mogelijkheden gestalte kunnen krijgen binnen deze regeling.
In artikel 2.1 wordt gesproken dat op moment van aanvraag om subsidieverlening er geen overeenkomst met onherroepelijke verplichting mag zijn. Dit betekend mijn inziens dat dit alleen kan op basis van een offerte? Betekend dit ook dat er pas ná toekenning van de subsidie een definitieve bestelling gedaan kan worden?
Hoe gaat dit in de situatie wanneer een vervoermiddel reeds in 2020 is besteld en pas na 1 maart 2021 op kenteken wordt gesteld? Betekend dit dat je als ondernemer ‘gestraft’ wordt omdat je vroegtijdig schone bestelauto’s wil gaan rijden?