Subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen

Reactie

Naam Easy Go Electric B.V. (Dhr B. Kranenburg)
Plaats Zwanenburg
Datum 3 december 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op;
• de werkbaarheid van de aanvraagprocedure;
• hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2021 tot en met 2025.
Specifieke reactie wordt uw gevraagd in hoeverre:
• de eis van een minimale actieradius van 100 km die wordt gesteld aan elektrische bestelvoertuigen die voor subsidie in aanmerking komen, realistisch is;
• het maximale aantal subsidieaanvragen per bedrijf van 300 elektrische bestelauto’s per jaar in de periode dat de regeling in werking is of werkbaar is;
• en welke mogelijkheden u ziet om te differentiëren waardoor de subsidie ook vooral bij de kleinere bedrijven terecht komen.
• Voor de ondernemers met een Euroklasse 4 is afgesproken dat mogelijkheden worden onderzocht om een extra steuntje in de rug te geven. Dit wordt in 2021 verder uitgewerkt. U wordt uitgenodigd uw mening te geven hoe deze mogelijkheden gestalte kunnen krijgen binnen deze regeling.
Uit onderzoek van de afgelopen jaren is gebleken dat vooral het MKB busjes gebruikt in de binnensteden. Echter zijn deze vooral geinteresseerd in een schoon, compact, simpel en betaalbaar voertuig. Dit zijn de zo genoemde LEV's. Gemeentes faciliteren in sommige plaatsen inmiddels het gebruik van LEV's maar zouden door een financiele bijdrage aan te bieden, dit proces vele malen kunnen versnellen. Het is vooral zaak om kleiner en efficienter om te gaan met de beschikbare ruimte in de stad aangezien 1 of 2 grote bussen zo een deel van de stad lam leggen als ze stil staan om hun spullen uit te laden. Deze LEV's zijn ook voor een grotere en bredere groep bedrijven haalbaar en daarmee is de impact groter op het milieu. Ons voorstel zou zeker zijn om de categorie L6e en L7e daarin mee te nemen om zodoende ook echt impact te hebben en hierdoor juist de voertuigen, die voor de stad zijn ontwikkeld en geschikt zijn, te ondersteunen om zodoende de milieu doelstellingen te kunnen behalen.