Subsidieregeling LNG
Reactie
Naam
|
IVECO NLS (Visie op subsidieregeling LNG L. Vroon)
|
Plaats
|
Giessen
|
Datum
|
9 oktober 2019
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt op alle onderdelen van de conceptregeling en de toelichting gereageren.
Om de transitie tot stand te brengen naar schonere en uiteindelijk nul emissie voertuigen is het van belang dat we nu acteren. Elk steentje dat we kunnen bijdragen aan een schonere wereld is meegenomen. Dit is mogelijk met LNG aangedreven voertuigen en wordt nog beter door de toename van BIO LNG. Meer recentere metingen van TNO hebben aangetoond dat er wel degelijk grote emissievoordelen te behalen zijn met LNG, met name in de stad als buitenwegen. Hier wordt overigens niet over geluidreductie gesproken wat een extra belangrijke reden is om voor LNG aangedreven voertuigen te kiezen, denk hierbij aan stedelijke distributie.
Niets doen is geen optie. Andere alternatieven voor de zware voertuigen die een inzetbaarheid heeft waar het gros om vraagt zijn nog niet in te vullen met elektrificatie. Hier wordt hard aan gewerkt zoals in de diverse persberichten kan worden vernomen, echter vraagt dit tijd. Op dit moment hebben we reeds een elektrische oplossing voor het lichtere segment. Wel moet men zich eerlijk afvragen hoe efficiënt deze voertuigen zijn van begint tot het einde van de keten. Ook vragen als hoe groen is de stroom waar het voertuig mee wordt opgeladen of laadcapaciteit? Vandaar dat we nu moeten acteren met de meest schone voertuigen die we kunnen inzetten in het zware segment. Inzetbaarheid hangt af van meerdere factoren, buiten dat de CO2 footprint beter moet zijn, moet het een acceptabele actieradius hebben en niet te vergeten het financiële aspect of ook wel TCO genoemd. Hier is de stimuleringsregeling van groot belang. Transporteurs en verladers willen vergroenen en vragen om een stabiel investeringsklimaat met duidelijke richtlijnen en het liefst zo lang mogelijke looptijden om de hogere investeringen terug te kunnen verdienen. Het stopzetten van deze subsidieregeling zou deze groep het vertrouwen ontnemen om in de nabije toekomst ook te investeren in andere aandrijftechnieken. Hiermee zou het verkeerde signaal worden gegeven en zal ook zijn keerzijde hebben.
IVECO NLS