Subsidieregeling LNG
Reactie
Naam
|
Natuur & Milieu (N Onnen)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
7 oktober 2019
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt op alle onderdelen van de conceptregeling en de toelichting gereageren.
Natuur & Milieu is bezorgd over de aangekondigde nieuwe Stimuleringsregeling LNG en roept het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op deze te heroverwegen.
Allereerst kan het niet zo zijn dat we anno 2019 nog steun verlenen aan de inzet van een fossiele brandstof die niet tot nauwelijks klimaatwinst oplevert en slecht is voor de luchtkwaliteit en de natuur. Wij wijzen het ministerie in dit kader op de recente publicaties van TRansport & Environment (T&E, Do gas trucks reduce emissions? (2019)) en TNO (zie oa. TNO, Emissions testing of a Euro VI LNG-diesel dual fuel truck in the Netherlands (2019) en TNO, Emissions testing of two Euro VI LNG heavy-duty vehicles in the Netherlands: tank-to-wheel emissions (2017)), waaruit blijkt dat er slechts sprake is van een kleine CO2 besparing en soms zelfs hogere uitstoot van stikstof. In het Klimaatakkoord staat bovendien nadrukkelijk dat de nieuwe regeling van toepassing zou zijn op bio-LNG. In het huidige voorstel wordt echter ook steun verleend aan fossiele LNG.
De teruggaafregeling die gold tot eind 2018 was altijd tijdelijk van aard. Deze was bedoeld om de transitie naar bio-LNG op gang te brengen. Deze ontwikkeling is om diverse redenen niet op gang gekomen.
Wij betwisten de doelmatigheid en de stimulerende werking van de voorgenomen nieuwe regeling. Enkel bio-LNG heeft substantiële klimaatvoordelen (maar geen positief effect op luchtkwaliteit). Bio-LNG is echter zeer beperkt beschikbaar in Nederland. De voorgenomen regeling stimuleert echter op geen enkele wijze de ontwikkeling van de productie van bio-LNG of de aankoop daarvan omdat voor zowel fossiele LNG als bio-LNG hetzelfde tarief geldt. De transitie naar bio-LNG wordt daarmee dus op geen enkele manier ondersteund. Wij zijn van tevens mening dat de nieuwe regeling vooral ten goede komt aan bedrijven die reeds eerder in LNG- voertuigen hebben geïnvesteerd. Om deze redenen zien wij geen stimulerend effect heeft ten behoeve van verduurzaming.
Nul-emissie wegtransport met elektrische en waterstof vrachtvoertuigen zorgt in tegenstelling tot LNG niet alleen voor klimaatwinst maar is ook goed voor de luchtkwaliteit en aansluit aan bij het stikstof advies van de Commissie Remkes. De middelen die nu voor deze LNG-regeling worden ingezet kunnen daarom beter worden ingezet om de transitie naar nul-emissie te bevorderen.