Subsidieregeling LNG

Reactie

Naam Nationaal LNG platform (Drs RJ Goevaers)
Plaats Rotterdam
Datum 8 oktober 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt op alle onderdelen van de conceptregeling en de toelichting gereageren.
Waarom deze regeling?
In 2018 werd door het Nationaal LNG Platform en de overheid een nieuw convenant gesloten om de laatste fase van de transitie in te zetten: de transitie van LNG naar Bio-LNG. LNG-trucks zijn schoon (TNO 2017 R11336, TNO 2018 R11448, TNO 2019 R10193), stil en hebben een lage CO2-uitstoot. De CO2-uitstoot kan verder worden gereduceerd door over te schakelen van LNG op Bio-LNG.
De eerste stap in deze transitie was het realiseren van LNG-trucks en -tankstations. De basis hiervoor staat, waardoor nu gestart kan worden met de transitie naar Bio-LNG.
In 2017 is gestart met de voorbereiding voor de productie van Bio-LNG. Door het stopzetten van de accijns teruggaveregeling in 2018, liep de productievoorbereiding vertraging op. Echter, door de nieuwe LNG stimuleringsregeling krijgt de branche extra tijd om te werken aan de productie van Bio-LNG én blijft door deze regeling het LNG-wagenpark en tankinfra in stand.

Voorstel
De regeling zoals deze door het ministerie nu ter consultatie voorligt, sluit aan bij de bovenstaand beschreven toelichting waarom deze regeling is gewenst:
• De regeling geeft de markt twee jaar de tijd om de stap naar de productie van Bio-LNGte realiseren.
• De regeling houdt de bestaande vloot van LNG-trucks in Nederland in stand.
• De regeling zal ertoe bijdragen dat meer trucks op LNG gaan rijden. Hoe groter het aantal LNG-trucks hoe meer impact kan worden bereikt door de overschakeling naar Bio-LNG.

Om verdere verduurzaming van de transportsector te stimuleren, roept het Nationaal LNG Platform op om ook de voorgenomen plannen in het Klimaatakkoord zo spoedig mogelijk te concretiseren:
• Invulling van de REDII omzetten naar een groter aandeel hernieuwbaar van de brandstof.
• Verkenning van Green Truck Fuel, waarbij het uitgangspunt is in te zetten op Well-to-Wheel prestatie van de brandstof.

Tot slot
Het Nationaal LNG Platform is van mening dat alle vormen van energietransitie in mobiliteit (elektrisch, waterstof, advanced bio-fuels en Bio-LNG) noodzakelijk zijn om de CO2-reductie in 2030 - 2050 te realiseren. De transitie van LNG naar Bio-LNG krijgt nu vorm en resulteert in een CO2-reductie van bron tot uitlaat.

Bijlage