Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Leeuwarden
Datum 20 maart 2024

Vraag1

U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in het volgende:
• Verwacht u (met deze regeling) laadinfra te kunnen realiseren mede gezien de huidige situatie rondom netcongestie? Zo nee, wat zouden we kunnen doen om de regeling beter passend te maken?
• Wat zijn uw gedachten over de opgenomen maximumbedragen voor advies en realisatie van de laadinfrastructuur? M.u.v. concessiehouders.
• Sluit de gekozen vermogensindeling voor de verschillende subsidiebedragen aan op de in de praktijk te realiseren laadinfrastructuur?
• Wat zijn uw gedachten over de gestelde aanvraagverplichtingen om aan te tonen dat u als aanvrager over voldoende netcapaciteit beschikt?
Ik verwacht dat het zeker zal bijdragen, maar we moeten uitkijken dat de subsidie niet terecht komt bij de consultancy bureaus die dure rapporten produceren. Er worden niet meer EV's opgeladen met rapporten, maar met geplaatste en functionerende laadinfrastructuur.

Ook speelt netcongestie een grote rol.

Mijn advies zou zijn om het grootste gedeelte van de subsidie te alloceren tbv het daadwerkelijk plaatsen van laadinfrastructuur. Denk daarbij vooral ook aan batterij-geintegreerde-snelladers. Dit zijn batterijen van tot 0.5 MW die twee laadpistolen hebben geintegreerd en op een kleine aansluiting van (vanaf) 3x40A al wel 150 kW+ snel kunnen laden (zo lang de accucapaciteit beschikbaar is).

Hiermee los je verschillende moeilijkheden in een keer op: kleine aansluiting (netcongestie), bufferen van energie (peak shaving) en snelladen indien nodig.