Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Steenwijk
Datum 26 maart 2024

Vraag1

U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in het volgende:
• Verwacht u (met deze regeling) laadinfra te kunnen realiseren mede gezien de huidige situatie rondom netcongestie? Zo nee, wat zouden we kunnen doen om de regeling beter passend te maken?
• Wat zijn uw gedachten over de opgenomen maximumbedragen voor advies en realisatie van de laadinfrastructuur? M.u.v. concessiehouders.
• Sluit de gekozen vermogensindeling voor de verschillende subsidiebedragen aan op de in de praktijk te realiseren laadinfrastructuur?
• Wat zijn uw gedachten over de gestelde aanvraagverplichtingen om aan te tonen dat u als aanvrager over voldoende netcapaciteit beschikt?
wij verwachten dat deze regeling stimulerend werkt. subsidie zou ook gebruikt moeten kunnen worden voor de aanschaf van een accu, (al dan niet geïntegreerd) in de gasvoorziening. dit draagt direct bij aan het oplossen van de problematiek rondom netcongestie.
percentage en maximale subsidie aangaande advieskosten zou laag moeten zijn of niet subsidiabel. zo gaat de subsidie enkel naar bedrijven die daadwerkelijk willen investeren in de laadvoorziening en niet naar de adviesbureau's. de bedrijven die daadwerkelijk de stap willen maken nemen deze advieskosten in de regel voor eigen rekening en zien dat als investering in eigen kennis.
de gekozen vermogensindeling is mijn inziens onvoldoende ten aanzien van de te realiseren laadinfrastructuur. door de problematiek rondom netcongestie liggen de investeringen voor bedrijven veel hoger dan nu aangenomen (eigen opwerk, accu etc).
de gestelde aanvraagverplichting lijkt mij evident, in veel gevallen blijkt dan dat accuopslag noodzakelijk is en daarom medesubsidiabel moet zijn.