Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hilversum
Datum 4 maart 2024

Vraag1

U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in het volgende:
• Verwacht u (met deze regeling) laadinfra te kunnen realiseren mede gezien de huidige situatie rondom netcongestie? Zo nee, wat zouden we kunnen doen om de regeling beter passend te maken?
• Wat zijn uw gedachten over de opgenomen maximumbedragen voor advies en realisatie van de laadinfrastructuur? M.u.v. concessiehouders.
• Sluit de gekozen vermogensindeling voor de verschillende subsidiebedragen aan op de in de praktijk te realiseren laadinfrastructuur?
• Wat zijn uw gedachten over de gestelde aanvraagverplichtingen om aan te tonen dat u als aanvrager over voldoende netcapaciteit beschikt?
De voorgestelde regeling is alleen voor nieuw aan te leggen laadpleinen. Gezien de netcongestie problematiek zal het aanl;eggen van nieuwe laadpleinen op korte termijn niet of heel beperkt gaan lukken. Ons voorstel is dan ook om deze subsidie niet alleen voor nieuwe laadpleinen beschikbaar te stellen, maar ook voor bestaande laadpleinen. Bestaande laadpleinen zullen mogelijk aangepast moeten worden voordat derden hier kunnen gaan laden, hier zal ook (behoorlijke) investering mee gemoeid is. Aanpassingen kunnen bijvoorbeeld zijn : bemetering van de laders (ivm HBE registratie), compleet vervangen van laders door laders met betaalterminal dan wel bijplaatsen van laders met betaalterminal.