Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven

Reactie

Naam FNsteel (V van Dijk)
Plaats Alblasserdam
Datum 4 maart 2024

Vraag1

U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in het volgende:
• Verwacht u (met deze regeling) laadinfra te kunnen realiseren mede gezien de huidige situatie rondom netcongestie? Zo nee, wat zouden we kunnen doen om de regeling beter passend te maken?
• Wat zijn uw gedachten over de opgenomen maximumbedragen voor advies en realisatie van de laadinfrastructuur? M.u.v. concessiehouders.
• Sluit de gekozen vermogensindeling voor de verschillende subsidiebedragen aan op de in de praktijk te realiseren laadinfrastructuur?
• Wat zijn uw gedachten over de gestelde aanvraagverplichtingen om aan te tonen dat u als aanvrager over voldoende netcapaciteit beschikt?
Vanuit grootbedrijf gezien is het voor kleine investeringen (tot 77.000) niet erg aantrekkelijk om te investeren in laadinfrastructuur. De regeldruk weegt slecht op tegen de voordelen van subsidie. Overweeg om subsidies voor grootbedrijf gelijk te trekken met mkb-er. De regeldruk is namelijk bij grootbedrijven vaak hoger dan bij mkbers omdat er een complexer elektriciteitsnetwerk is. Advies is vaak slecht uit te besteden omdat de situatie in de grond (enkel) bekend is bij een site-installatieverantwoordelijke.