Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven

Reactie

Naam Koninklijke Louwman Group (E.S. Jongh)
Plaats Den Haag
Datum 8 maart 2024

Vraag1

U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in het volgende:
• Verwacht u (met deze regeling) laadinfra te kunnen realiseren mede gezien de huidige situatie rondom netcongestie? Zo nee, wat zouden we kunnen doen om de regeling beter passend te maken?
• Wat zijn uw gedachten over de opgenomen maximumbedragen voor advies en realisatie van de laadinfrastructuur? M.u.v. concessiehouders.
• Sluit de gekozen vermogensindeling voor de verschillende subsidiebedragen aan op de in de praktijk te realiseren laadinfrastructuur?
• Wat zijn uw gedachten over de gestelde aanvraagverplichtingen om aan te tonen dat u als aanvrager over voldoende netcapaciteit beschikt?
Geacht ministerie, netcongestie is mede een resultaat van het zoveel mogelijk oplossen van mobiliteitsvraakstukken met een batterij elektrische oplossing. Die batterijen voor grote voertuigen vragen om veel energie en lamge oplaadtijden. Slim laden is voor deze doelgroep het meest lastig. Vaak is een waterstof elektrische oplossing beter. Maar niet altijd. Het is daarom belangrijk dat we parallel de elektrische oplossingen met een batterij als die met een waterstof brandstofcel ondersteunen. In deze regeling zien we dat het niet mogelijk is om een kleinschalig lokaal waterstof tankstation voor eigen gebruik aan te schaffen middels subsidie. Zeker voor TAXI, OV- en doelgroepen vervoer die we als grootverbruiker kunnen benoemen, is het belangrijk techniek neutraal te blijven en een gelijke uitgangsposititie na te streven in aanbestedingen, subsidies en de kosten van infrastuctuur en netbeheer. Uiteraard is er de Subsidie Waterstof in Mobiliteit (SWiM) aangekondigd, echter vallen daar niet op gelijkwaardige wijze deze kostn in. Ondernemers moeten techniekneutraal en schaalbaar kunnen investeren. Zonder afhankelijk te zijn van alleen batterijen en alleen het stroomnet. Uiteraard bereid voor nadere toelichting.