Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven
Reactie
Naam | Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen Nederland (PVB) (R.O. Nievaart) |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 29 maart 2024 |
Vraag1
U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in het volgende:• Verwacht u (met deze regeling) laadinfra te kunnen realiseren mede gezien de huidige situatie rondom netcongestie? Zo nee, wat zouden we kunnen doen om de regeling beter passend te maken?
• Wat zijn uw gedachten over de opgenomen maximumbedragen voor advies en realisatie van de laadinfrastructuur? M.u.v. concessiehouders.
• Sluit de gekozen vermogensindeling voor de verschillende subsidiebedragen aan op de in de praktijk te realiseren laadinfrastructuur?
• Wat zijn uw gedachten over de gestelde aanvraagverplichtingen om aan te tonen dat u als aanvrager over voldoende netcapaciteit beschikt?
Onderwerp: Reactie PVB Nederland op marktconsultatie subsidieregeling private laadinfrastructuur
bij bedrijven (SPiLa)
Datum 29-3-2024
Verwacht u (met deze regeling) laadinfra te kunnen realiseren mede gezien de huidige situatie rondom netcongestie? Zo nee, wat zouden we kunnen doen om de regeling beter passend te maken?
> Een risico kan zijn dat veel aanvragen stranden door netcongestie problemen. Capaciteit wordt opgegeven door de aanvrager en niet de netbeheerder.
>PVB adviseert om collectieven/groepen van ondernemers voorrang te geven in deze regeling, vooral wanneer zij bezig zijn met maatregelen om netcongestie problemen tegen te gaan, omdat diverse onderzoeken(1) hebben laten zien dat individuele oplossingen voor laadinfrastructuur op bedrijventerreinen, zeker als het gaat om laadinfra voor vrachtwagens een forse impact hebben op de netcapaciteit.
>PVB adviseert om voorrang te geven aan ondernemers die een batterij op locatie hebben staan of willen aanschaffen. Dit heeft ook te maken met het verminderen van netcongestieproblemen. Het subsidiabel maken van batterijen is nuttig, maar is ook afhankelijk van het totaal beschikbare bedrag. Batterijen zijn relatief duur.
>1 Studie van ZenMo in Hendrik-Ido-Ambacht en studie van KWR voor bedrijventerrein Lage Weide (Utrecht), De Wieken (Amersfoort), Ambacht & Nijverkamp (Veenendaal).
• Wat zijn uw gedachten over de gestelde aanvraagverplichtingen om aan te tonen dat u als aanvrager over voldoende netcapaciteit beschikt?
>De ontwikkelingen m.b.t. wat er wel en niet mogelijk is volgen elkaar snel op. Afstemming met de netbeheerder is essentieel voor realisatie. Het is een extra stap, maar waarschijnlijk een cruciale stap, om de instemming van de netbeheerder te hebben alvorens realisatie. Dit opnemen in de regeling kan een manier zijn om de meest kansrijke (kans op realisatie binnen de termijn) aanvragers de meeste kans te bieden op subsidie.