Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nieuw-Vennep
Datum 10 december 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting. In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op:
• De werkbaarheid van de aanvraagprocedure;
• De hoogte van de maximale subsidiebedragen per project en per aanvrager;
• De samenstelling van de lijst van bouwmachines die voor subsidie in aanmerking komen;
• De uitvoerbaarheid van het protocol voor toelating van SCR-nabehandelingstechniek en de verdere invulling van de controle op de toepassing van de SCR-nabehandelingstechnieken in de praktijk;
• De omvang van het totale subsidiebudget van 270 miljoen euro tot en met 2030.
Geachte mevrouw, mijnheer,
In algemene zin, nu volgend onze ervaring t.a.v. de retrofit oplossing, waarbij de dieselmotor vervangen wordt door een elektrische aandrijving door een partij, anders dan de fabrikant van de basismachine.
Bij projecten, betrekking hebbende op hoogwerkers, is ondervonden dat de Notified Bodies thans een andere interpretatie van de wetgeving hanteren als in het verleden. Voorheen werd er op basis van een degelijke risicoinventarisatie en passende maatregelen om risico's beheersbaar te maken, typegoedkeuringen verkregen (naar onze mening een correcte handelswijze). Thans is dit niet meer mogelijk, indien men niet beschikt over het dossier van de basismachine. Aangezien dergelijke retrofit acties altijd worden uitgevoerd door partijen, anders dan de fabrikant van de basismachine en men van deze fabrikanten nimmer het dossier van de basismachine zou ontvangen, zijn dit doodlopende trajecten gebleken.
Bij machines die niet onder bijlage IV van de Machine Richtlijn vallen, zou het zelfde moeten gelden. Echter, daarbij moeten wij constateren, dat machines worden gemodificeerd, waarbij met aan 100% grenzende waarschijnlijkheid men niet beschikt over het dossier van de basismachine. In lijn met hetgeen de Notified Bodies thans hanteren als "wet" (het noodzakelijkerwijs beschikbaar moeten zijn van het dossier van de basismachine), zouden dit soort modificaties dus tegen de wet indruisen.
Wil men in Nederland de milieudoelstellingen van 2030 halen, dan zal er m.n. "winst" geboekt kunnen worden in retrofit oplossingen. Echter, de wetgeving houdt dit tegen.