Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Papendrecht
Datum 14 januari 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting. In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op:
• De werkbaarheid van de aanvraagprocedure;
• De hoogte van de maximale subsidiebedragen per project en per aanvrager;
• De samenstelling van de lijst van bouwmachines die voor subsidie in aanmerking komen;
• De uitvoerbaarheid van het protocol voor toelating van SCR-nabehandelingstechniek en de verdere invulling van de controle op de toepassing van de SCR-nabehandelingstechnieken in de praktijk;
• De omvang van het totale subsidiebudget van 270 miljoen euro tot en met 2030.
Werkbaarheid aanvraagprocedure
- Verdelingsregime: toekenning o.b.v. volgorde van ontvangst leidt tot ongewenste situatie. Overtekening van regeling op eerste dag lijkt hiervan de uitkomst (Groningse taferelen)
-I.p.v. bijsluiten koopovereenkomst met ontbindende voorwaarden zou hier het bijsluiten van een offerte beter passen. Leveranciers zullen niet akkoord gaan met de ontbindende voorwaarden.
- Hoe zal de referentiemachine worden vastgesteld?
- Verplichtingen na toekenning van de subsidie lijken erg bureaucratisch (monitoren emissies, brandstofverbruik etc.). Wordt hier een universele tool/platform voor aangereikt. Wie draagt kosten voor additionele kosten die moeten worden gemaakt voor deze verplichting?
- Regeling voorziet niet in meerdere initiatieven tot verduurzaming op één vaartuig. Bijvoorbeeld toepassen van SCR-installaties op meerdere motoren per schip. We zouden graag zien dat elke motor als apart project kan worden aangemerkt en er geen limitatie is per vaartuig.
- Gelet op doorlooptijden voor retrofit en beschikbaarheid van nieuwbouw is wellicht 8 + 4 maanden aan de te korte kant

Hoogte maximale subsidiebedragen
- Op welke wijze dient er te worden aangetoond dat de machine hoofdzakelijk in NL wordt ingezet?
Verhouding 200k per project/1mio per organisatie lijkt scheef; de subsidiebedragen t.o.v. van het totale beschikbare subsidiebudget; 5mio voor retrofit, 5 mio voor nieuwbouw
- Gelet op de kosten voor de ombouw en het plafond van 200k per machine komen maar een beperkt aantal machine jaarlijks in aanmerking voor subsidie
- 200k per vaartuig is te laag voor het retrofitten van grote motoren aan boord van zeegaande schepen

Samenstelling van de lijst bouwmachines
Deze lijkt volledig

Uitvoerbaarheid protocol toelating SCR-techniek
De meeste schepen zijn intussen met een SCR-installatie uitgerust en de meeste drooggrondverzetmachines zijn inmiddels al stage 4 of 5. De machines die dit nog niet zijn hebben een dusdanige leeftijd dat investeren in een SCR/DPF installatie niet meer loont; ze staan op nominatie voor vervanging.

Omvang totale subsidiebudget
- De 1e tranche lijkt aan de lage kant, met name omdat er slechts 50% van de 20mio aan nieuw- en ombouw van equipment kan worden gealloceerd
- Dit budget zal minimaal benodigd zijn om de transitie binnen de sector te ondersteunen binnen het gestelde tijdsbestek. Verdeling van de bedragen over de jaren t/m 2030 zou onderwerp van herziening kunnen zijn.