Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Delft
|
Datum
|
25 september 2023
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
In het kort, want er is voldoende openbare (wetenschappelijk zeer goed onderbouwde) informatie beschikbaar hierover, en het Ministerie zou dit moeten weten. Waterstof voor transport is geen duurzame noch groene oplossing, en is zodanig inefficiënt qua productie en distributie, dat de kosten een veelvoud zullen zijn van puur elektrisch rijden, ook voor lange afstanden. Deze oplossing subsidiëren is sterk welvaartsverlagend en zal bovendien de energietransitie voor het wegvervoer vertragen. Het geld zal verre van voldoende zijn om het kip/ei probleem op te lossen omdat aan belangrijke randvoorwaarden niet voldaan wordt en er extra subsidie nodig zal zijn voor distributie en brandstofverkoop. Het is beter besteed aan het versnellen van de totstandkoming van het internationale (lange afstand) batterij-elektrische landschap. De overheid kan hieraan, met de aanleg van infrastructuur voor statisch en dynamisch laden, haar steentje bijdragen.