Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Delft
Datum 27 september 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Geachte L.s,

Ondersteuning om waterstof in (zware) mobiliteit geïntegreerd te krijgen is een vraag-en-aanbod uitdaging waarbij het zeer welkom is dat de overheid ondersteunt in het doorbreken van dit dilemma zoals bijvoorbeeld met onderhavige subsidie optie.

Wij willen als Voyex een lans breken voor het gebruik van waterstof in de klassieke verbrandingsmotor (ICE) en dan met name in de zware mobiliteit. Ook met een verbrandingsmotor kan in combinatie met waterstof de uitstoot naar praktisch nul worden gerealiseerd waarbij veiligheid, eenvoud en efficiëntie gecombineerd wordt.

Het (her)gebruik van de bekende en klassieke verbrandingsmotoren technologie is helaas tot nu toe een beetje een ondergeschoven kindje gebleken. Echter door de Voyex LOHC (vloeibare waterstofdrager) kan men eenvoudig, veilig en efficiënter waterstof(gas) als groene brandstof 'brengen' naar dergelijke klassieke ICE aandrijvingen. Deze mogelijkheid ondersteunt een snelle en kosten efficiënte stap naar CO2-neutrale oplossingen die tot nu toe nog niet aanwezig en mogelijk waren.

Het zou om die reden naar onze mening gewenst en nuttig zijn dat de acceptatie van het continuering van gebruik van verbrandingsmotoren voor CO2-neutrale oplossingen beter, zo niet zondermeer, geaccepteerd kan gaan worden als onderdeel van de (energie) transitie en opgenomen kan (gaan) worden in de daarbij behorende ondersteuningsprogramma’s en/of subsidies. Daarbij behorende ook de opneming als HBE.

Enige toelichting:

Voyex LOHC onderscheidt zich in o.a.

1) het niet giftig zijn (
2) het maakbaar is uit gerecycled plastic en biomassa
3) het een hoge praktisch nutbare waterstoflading heeft van 60 kg/m3
4) het ontkoppelen van de waterstof geschiedt bij relatief lage temperatuur (ca 200C) hetgeen resulteert in het feit dat Voyex LOHC geschikt is als brandstof voor verbrandingsmotoren door gebruik te maken van de uitlaatgastemperatuur en de energie daarin aanwezig ('anderen' kunnen dit niet) .

Met Voyex LOHC kan men enerzijds vervuilende diesel vervangen, de ICE motorentechniek blijven gebruiken en de bestaande infrastructuur gebruiken echter zonder de milieu/klimaatbelasting. Anderzijds kan men de Voyex LOHC uitstekend gebruiken voor import/transport/opslag doeleinden vanwege de veilige en eenvoudige handling van de vloeistof


Bijlage