Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

Reactie

Naam Samenwerkingsverband Noord-Nederland / Provincie Drenthe (Reactie SNN Internetconsultatie SWiM T.A. Seubers)
Plaats Assen
Datum 23 oktober 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) juicht de introductie van de subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit door het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat toe. De regeling zal bijdragen aan de financiële rendabiliteit van waterstof in mobiliteit. Hiermee worden mogelijkheden van zero-emissie-mobiliteit verbreed en de rol van waterstof in de markt vergroot. Tevens is het essentieel om fossiele subsidies af te bouwen en te focussen op onder andere groene waterstof(productie).

Vanuit Noord-Nederland voorzien wij een forse beperking door de koppeling die deze subsidie maakt met de zogenaamde urban nodes. De reden hiervoor is dat er ook logistieke knooppunten zijn die niet behoren tot urban nodes, met name in buitenstedelijke gebieden. Deze logistieke punten zijn echter juist wel belangrijk in het verduurzamen van de mobiliteit.

Het heeft onze voorkeur om de koppeling met urban nodes in zijn geheel los te laten en stedelijke en buitenstedelijke gebieden even zwaar te wegen bij de toekenning van de subsidie. We begrijpen tegelijkertijd de wens van het Ministerie om de koppeling wél te maken. Mocht het dan ook niet mogelijk zijn om de koppeling met urban nodes in zijn geheel los te laten, dragen we hierbij twee alternatieven aan:

1. Maak het voor initiatiefnemers mogelijk om in consortia van bijvoorbeeld drie vulpunten subsidie aan te vragen voor waterstofvulpunten, waarbij er als voorwaarde gesteld wordt dat er tenminste één vulpunt in een urban node gelegen dient te zijn. Hierdoor sluit de regeling aan bij de wens om te focussen op urban nodes, maar is de regeling ook zinvol voor buitenstedelijke gebieden.

2. Voeg naast urban nodes ook logistieke hubs toe aan de prioritaire locaties voor waterstofvulpunten. Hiermee worden de waterstofvulpunten geconcentreerd op punten die voor de zware logistiek belangrijk zijn. De drie noordelijke provincies Fryslân, Groningen en Drenthe kunnen een lijst aanleveren van bijvoorbeeld drie logistieke hubs per provincie. Een voorbeeld van zo’n logistieke hub kan een industrieterrein zijn waar meerdere bedrijven in de zware logistiek gelegen zijn.

Zie bijgevoegd document voor een nadere toelichting.

Bijlage