Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heiloo
Datum 30 september 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Op uw site stelt u dat het doel van de “Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit” is: “Stimuleren van zero emissie mobiliteit door middel van waterstof als volwaardige optie naast batterij-elektrisch vervoer is het doel. Belangrijk daarbij is het doorbreken van de patstelling tussen de uitrol van voertuig- en tankinfra…”. En bovendien: “Aanvragen van subsidie wordt mogelijk voor de realisatie van waterstoftankstations en voor de meerkosten van de aanschaf van waterstofvoertuigen.”

U stelt dus dat er nauwelijks waterstofauto’s (Fuel-cell Electric vehicles, FCEV’s) zijn vanwege te weinig tankstations en te weinig tankstations vanwege het lage aantal FCEV’s en u wilt dit kip-en-ei-probleem oplossen door zowel waterstoftankstations als FCEV’s te subsidiëren?

Bent u misschien iets vergeten? De prijs van de waterstof, misschien?

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland publiceert al enkele jaren de energiekosten in euro per 100 kilometer van een aantal energiedragers. https://www.rvo.nl/onderwerpen/brandstofprijsvergelijking

Verbruik van een Hyundai Nexo en een Toyota Mirai zijn volgens fabrieksopgave 0,95 tot 1 kilo per 100 kilometer en op 29/9/2023 kostte bij DCB-Energy te Hoofddorp een kilo waterstof 23 euro, dus de prijs van 21,88 euro per 100 kilometer die de RVO voor waterstof hanteert komt aardig in de buurt van de werkelijkheid.

Ook al laat u op elke straathoek een gesubsidieerd waterstoftankstation bouwen en geeft u 25 of zelfs 50 procent aanschafsubsidie op deze peperdure auto’s, dan zal ik bij deze waterstofprijs NOOIT zelfs maar overwegen een waterstofauto te kopen…

U stelt bovendien dat: “De focus ligt daarbij op zwaar logistiek vervoer.” Volvo trucks meldt: “Waterstof biedt ook een grote actieradius: 80 kg waterstof kan genoeg energie leveren voor een vrachtwagen die 800 km aflegt!” Per 100 kilometer dus 10 kilo waterstof a 23 euro per kilo… Heeft u de vergelijking met LNG al gemaakt..? 24 tot 25 kilo per 100 kilometer tegen 1,589 per kilo (DCB-energy op 29/9/2023)… Ongeveer 40 euro per 100 kilometer tegen 230 euro per 100 kilometer voor waterstof…

Verder meldt Volvo: “Een truck die rijdt op waterstof kan moeilijk piekvermogen leveren … voor het rijden met zwaardere lading in heuvel- of bergachtig terrein, zullen er extra accu’s nodig zijn. ..” https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/kennisbank/uitstoot-verminderen/wat-is-waterstof-waarom-waterstof-en-hoe-werken-vrachtwagens-op-waterstof.html