Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Andelst
Datum 13 oktober 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Beste

Het is zeer goed te lezen dat Nederland een subsidieregeling treft ter ondersteuning van de Waterstof Mobiliteit.
Als truck OEM is het voor ons van belang dat er inderdaad ondersteuning dient gegeven te worden op de hogere kost t.o.v. een diesel truck.
Gezien een H2 truck N3 makkelijk 3,5 keer duurder is dan een diesel truck zou het interessanter zijn dat men binnen het kader van de subsidie uitgaat van een maximaal bedrag van € 400.000 i.p.v. € 300.000.

Stel dat de meerprijs van een H2 N3 € 400.000 is dan zit je met de subsidie van 80% aan € 320.000 waarvan je dan € 300.000 mag inbrengen.
In het geval van een verhoging van het maximale bedrag naar € 400.000 valt de rest ook nog binnen deze subsidieregeling en is de transporteur maximaal ondersteunt in de meerkost van zijn voertuig waarin hij wil investeren.

Voorts willen we als OEM de aandacht vestigen op de H2 prijs/kg aan de tankstations.
We vragen om:
- Geen accijnzen te heffen op H2 gedurende de normale looptijd van het voertuig, vb. nu 7 jaar geen accijns, volgend jaar 6 jaar geen accijns en dan 7de jaar
iets verhoging en zo verder. Dit moet ook weer in lijn liggen met de km heffing voor vrachtwagens.
- In te zetten op een algemene daling & stabiliteit van de H2 prijs doorheen de jaren
- Subsidie te geven op de tankprijs die samenvoegbaar is met deze huidige subsidie (beperkt in de tijd)

Indien het beleid niet inzet op het laten dalen van zowel tankinfraprijs, tankprijs en voertuigprijs vrezen we dat het TCO-verhaal onwerkbaar zal blijven zelfs bij het matuur worden van de markt.