Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

Reactie

Naam Endeavour (De heer M.M.W. Koot)
Plaats Utrecht
Datum 25 september 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Prima initiatief en de vertaling van de leerpunten in Denemarken, klinken door in dit voorstel. De echte rekensommen van de ondernemers in samenwerkingsverband, zullen in grote mate het succes bepalen.
2 praktische punten die direct opvallen, namelijk:

1. Er is slechts 6 weken per jaar de mogelijkheid om subsidieaanvragen in te dienen in de periode maart-april. Ik pleit voor tenminste 1 aanvullende periode in september - oktober. De argumenten hier zijn:
a. het feit dat de samenwerking(afstemming investeringen) van meerdere ondernemers tot stand moet worden gebracht en dat een omgevingsvergunning voor de bouw essentieel is. Dit kost nu eenmaal tijd en de regeling is daarbij het uitgangspunt welke nog van kracht moet worden. De kans op succes voor deze regeling is klein met deze tijdslijnen en wordt een jaar verloren.
b. De praktijk leert dat ondernemers ook vaak hun investeringsplanning in de tweede helft van het jaar opmaken en vooral veel rollend materieel in het begin van het nieuwe jaar wordt geleverd.
c. Om met elkaar de reductie van 55% te behalen voor 2030, vraagt tempo en wendbaarheid. 2 perioden met een evaluatie van de regeling helpt daar enorm bij.

2. In de subsidie regeling wordt in de berekening voor loon uitgegaan dat iemand 52 weken werkt. De praktijk leert dat dit nooit het geval is en tenminste 4.5 weken per minder gewerkt wordt ivm vakantie. 47 weken is daarom een eerlijkere factor.