Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit
Reactie
Naam
|
Dhr B.H. van Dijk
|
Plaats
|
Haarlem
|
Datum
|
26 september 2023
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Waterstof voor mobiliteitsdoeleinden is één grote energieverkwisting. Voor elke 100 kWh die je er aan groene elektriciteit in stopt krijg je slechts 23 kWh aan het wiel terug en dat is nog met een FCEV. Als je waterstof verbrandt in een verbrandingsmotor loopt het rendement terug naar 15 kWh aan het wiel. Bij een elektrische truck komt bijna 70 kWh aan het wiel. Dat betekent dus ook dat een FCEV drie keer zoveel energie verbruikt en dus minstens drie keer zo duur is in gebruik. Welke transporteur gaat drie keer zoveel voor zijn brandstof betalen voor alleen wat sneller te tanken? Geef subsidie op batterij elektrische vrachtwagens dat is veel zinvoller, die hebben de race al lang gewonnen.
https://www.rechargenews.com/energy-transition/hydrogen-trucks-unable-to-compete-on-cost-with-fully-electric-in-race-to-decarbonise-road-freight/2-1-1298414
https://www.hydrogeninsight.com/transport/opinion-battery-electric-trucks-will-be-three-times-cheaper-to-run-than-hydrogen-models-and-be-able-to-perform-all-the-same-tasks/2-1-1365662