Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

Reactie

Naam S. Groeneveld
Plaats Zutphen
Datum 29 september 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Eindelijk! Nadat ik onderstaand artikel heb gelezen, is het alleen nog wachten tot het zover is en alle bestaande auto's kunnen worden omgebouwd. Is ook het probleem opgelost wat er met de auto's moet gebeuren die nu nog rondrijden. Kan mij niet snel genoeg gaan!

Onderzoekers aan de Universiteit van Nieuw-Zuid-Wales in het Australische Sydney (UNSW) hebben succesvol een dieselmotor omgebouwd zodat ie op waterstof kan lopen. De motor loopt nu op een mix van 10 procent diesel en 90 procent waterstof. Hierdoor gaat de CO2-uitstoot van de dieselmotor met 85 procent omlaag. Lokaal dan, want het opwekken van waterstof kan ook CO2-uitstoot veroorzaken.

Het project kostte zo’n 18 maanden en het systeem heet officieel het Hydrogen-Diesel Direct Injection Dual-Fuel System. Het zijn wetenschappers, geen marketeers. Het interessante is dat de onderzoekers ervan overtuigd zijn dat ze alle dieselmotoren met de techniek kunnen ombouwen om voor 90 procent op waterstof te lopen. Dus van industriële apparaten tot personenauto’s.

De uitstoot van bestaande motoren verminderen
‘Deze nieuwe technologie vermindert de CO2-uitstoot van bestaande dieselmotoren aanzienlijk, dus het zou een grote rol kunnen spelen bij het veel kleiner maken van onze ecologische voetafdruk, vooral in Australië met al onze mijnbouw-, landbouw- en andere zware industrieën waar dieselmotoren veel worden gebruikt’, zegt professor Shawn Kook van UNSW.

Binnen één tot twee jaar willen de onderzoekers de ombouwtechniek commercialiseren en gaan aanbieden. Bij dieselmotoren die niet bewegen (bijvoorbeeld generatoren of mijnbouwapparatuur) is de ombouw het makkelijkst. Er kunnen dan leidingen worden aangelegd voor de waterstof. Bij voertuigen met dieselmotoren moet er ook worden nagedacht voor extra tanks voor de waterstof.