Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

Reactie

Naam AC Adviseurs (L Amels)
Plaats Heerenveen
Datum 23 oktober 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Wij zien de voorgestelde regeling als een waardevol initiatief om de uitrol van waterstof als energiedrager in mobiliteit een stimulans te geven. Ook steunen wij de voorgestelde insteek om de kip-ei situatie te doorbreken door een combinatie van een tankstation en voertuigen te subsidiëren. Echter zorgen beperkende voorwaarden in de regeling, in combinatie met de huidige ontwikkelingen in de markt en waterstoftechnologie, er voor dat risico’s en barrières voor aanvragers ons inziens onvoldoende worden weggenomen.

Dit ligt deels aan de regeling zelf. Voornaamste aandachtspunten zijn wat ons betreft:
• maximale looptijd is te kort in combinatie met beschikbaarheid en levertijden voertuigen
• subsidiepercentages en maximale subsidie per voertuig niet afdoende
• de beperking ten aanzien van in aanmerking komende locaties

Hiernaast zijn er nog verschillende factoren en stakeholders, buiten de exploitant en de transporteur om, die tezamen een ecosysteem vormen dat relevant is om de geschetste kip-ei problematiek te kunnen doorbreken. De voorgestelde tijdelijke regeling kan daarbinnen een belangrijk stimulerend instrument zijn, maar om het doel van de regeling te kunnen realiseren zijn ons inziens aanvullende maatregelen nodig. Hiertoe is een aantal suggesties gedaan zonder daarin overigens volledig te zijn.

Zie bijlage voor onze volledige reactie en een nadere toelichting.

Bijlage