Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

Reactie

Naam OG Clean Fuels (Dhr Jort Kooijman)
Plaats Heerenveen
Datum 11 oktober 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Een opmerking; voor het realiseren van min. 300kg bij een waterstof tanklocatie moeten we voertuigen tankent krijgen aan de pomp. Als OG zijnde geloven wij dat het zwaar transport (m3 voertuigen) hiervoor zeer geschikt is. Echter als ik ga calculeren op basis van de aangeleverde subsidie informatie inclusief de 18kg dagverbruik. Dan kom ik op basis van onderstaande cijfers tot de volgende rekensom.

Max. subsidie tarief € 3.000.000
Subsidie per voertuig 300.000kg
Dagverbruik 18kg

Bij een maximale subsidie kom ik tot 10 voertuigen die ieder 18kg p/dg tanken. Tanken deze dagelijks dan kom ik tot een volume van 180kg (120 kg ) te kort. Een H2 truck kan ongeveer 25kg tanken, als ze dagelijks tanken kom ik dan tot 250kg en daarmee 2 trucks te kort.

De subsidie geldt om het verschil tussen aanschaf h2 truck en de diesel truck te verkleinen. Nu is een M3 truck ongeveer 600.000 euro, gesubsidieerd 300.000 euro. Een diesel voertuig kost 180.000 euro waarmee een verschil van 120.000 euro. Om tot het dagvolume te komen moeten er 12 tanks aangeschaft worden. Omgerekend kom je dan tot een subsidie van 250.000 per truck. Hoe meer trucks er bij komen, hoe minder de subsidie werd en daarmee de gat naar een reële aanschafwaarde alleen maar groter. Op deze wijze gaan we het kip en het ei niet bij elkaar brengen ben ik bang.

Bovenstaande is gebaseerd op de min. afname van 300kg dan wordt het niet beter voor 1000kg. Voor de andere voertuigen komt het eigenlijk (snel gerekend) op het zelfde neer.

Vragen
Waar is het subsidiebedrag p/truck en max. subsidie bedrag op gestaafd?
Wat zijn de mogelijkheden om het kip en ei dichter bij elkaar te brengen?