Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

Reactie

Naam Stan Breukers
Plaats Horst
Datum 23 oktober 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Binnenin de regeling is een van de randvoorwaarden dat de helft van de dagcapaciteit van het waterstoftankstation ingevuld moet worden met trucks. Hoewel dit een nobel streven is moet er ook gekeken worden naar de beschikbaarheid van voertuigen. Waterstofbestelbussen lijken in de aankomende twee jaar voldoende beschikbaar bij onder andere Renault en Stellantis. Voor vrachtauto's is dit echter een ander verhaal. Alle grote merken zullen pas richting 2028 met de eerste voertuigen op de markt komen, de beschikbaarheid bij de ombouwers/kleine fabrikanten is ook nog zeer beperkt. Hyzon heeft bijvoorbeeld onlangs nog de productie nog stilgelegd.

Mijn voorstel is om de eerstvolgende jaren de verplichting met betrekking tot de trucks af te schaffen of om te zetten naar een soort bonusregeling zoals bij het aantal vulpunten of schaalbaarheid. Hiermee kun je voorkomen dat consortia stuk gaan lopen op het inpassen van de trucks terwijl er geen beschikbaarheid is.