Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 26 september 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Deze subsidie is weggegooid geld. Het overgrote deel van de voertuigfabrikanten zijn in het geheel niet bezig met waterstof, maar werken juist erg hard aan batterij-elektrisch aangedreven voertuigen. Slechts enkelen laten af en toe nog wat geluiden horen over waterstof voertuigen, waarschijnlijk geholpen door de fossiele industrie.

De fossiele industrie wenst een waterstoftoekomst, om zodoende het huidige businessmodel, dat gebaseerd is op het instand houden van de verslaving van de maatschappij. Verslaafd aan een goedje dat geraffineerd, vervoerd en vervolgens verbrandt wordt in de open atmosfeer. Waterstof vervangt de zwaar vervuilende, fossiele brandstof door een modaliteit die begrepen wordt; een gas, of vloeibaar gemaakt gas.

Echter, de verliezen die optreden bij het opslaan van energie in waterstof en het weer omzetten in elektriciteit zijn gigantisch. Vele malen groter dan als de opgewekte elektriciteit direct in een batterij (flow of traditionele li-ion) wordt opgeslagen, die er rechtstreeks zonder conversie naar een gas of vloeibaar gemaakt gas, er weer uitgehaald kan worden.

Het wordt tijd dat de overheid niet meer met de fossiele industrie spreekt om de energietransitie vorm te geven. Want de oplossingen komen niet uit die hoek. Het wordt tijd voor een andere blik op deze materie. En daarvoor is er geen plek meer voor de fossiele industrie, die zichtzelf met jarenlange misleiding en propaganda buiten spel heeft gezet.

https://groene-rekenkamer.nl/7173/waterstofeconomie/