Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Assen
|
Datum
|
30 september 2023
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij de subsidieregeling en/of de toelichting?
Erg bezwaarlijk dat onze overheid in deze zware economische tijden zoveel geld versmijt aan iets waarvan van tevoren vaststaat dat het niks gaat opleveren.
Niemand zit namelijk te wachten op voertuigen op waterstof: https://www.hydrogeninsight.com/transport/nobody-wanted-a-hydrogen-vehicle-all-1-600-requests-for-dutch-zero-emission-truck-subsidies-were-for-battery-electric-models/2-1-1434803
1600 aanvragen voor de aanZET subsidie, nul voor waterstof. Er was 33 M€ beschikbaar, genoeg voor zo'n 400 voertuigen. Een beter alternatief voor deze 150 M€ zou zijn om de pot van de aanZET subsidie op te vullen voor een nieuwe ronde, goed voor naar schatting 2000 zware elektrische voertuigen die écht emissies reduceren.
Waar waterstofvoertuigen wél gekocht worden, worden ze na verloop van tijd stilletjes vervangen door elektrisch vervoer. Of het nu gaat om:
-Bussen: https://www.hydrogeninsight.com/transport/german-city-to-retire-its-one-year-old-hydrogen-fuel-cell-buses-after-2-3m-filling-station-breaks-down/2-1-1375568
-Treinen: https://www.hydrogeninsight.com/transport/no-more-hydrogen-trains-rail-company-that-launched-worlds-first-h2-line-last-year-opts-for-all-electric-future/2-1-1495801
-Of de tankstations zelf: https://www.hydrogeninsight.com/transport/danish-taxi-company-seeks-help-to-fuel-its-100-stranded-hydrogen-vehicles-after-nation-s-h2-stations-closed/2-1-1521473
-Voor vrachtwagens zijn er geen soortgelijke voorbeelden, mede omdat waterstofvrachtwagens buiten tijdelijke testen nog nauwelijks toegepast worden. Er zijn echter geen redenen waarom dat verhaal anders zou aflopen.
Hoeveel miljarden subsidie moet er gegeven worden, lokaal, provinciaal, nationaal en Europees voordat we snappen dat elektrische een betere oplossing is?
Waterstofvoertuigen zijn duurder in aanschaf, duurder in onderhoud, duurder in brandstof, minder betrouwbaar en hebben dure en onbetrouwbare vulstations nodig. Ze verbruiken meer energie en veroorzaken daardoor flink meer emissies dan elektrische voertuigen. De markt kiest zo overduidelijk voor elektrisch dat het tijd is om te stoppen met het specifiek subsidiëren van waterstof. Stel subsidieregelingen open voor zwaar zero emissie vervoer en laat open of het waterstof of elektrisch moet zijn. Subsidieer eventueel kosten voor laad-/tankinfra ook mee. En als je het echt goed en kosteneffectief wilt doen: koppel het subsidieniveau aan de vermeden CO2-uitstoot. Laat de beste winnen!