Subsidieregeling vraagfinanciering hoger onderwijs

Reactie

Naam RVD Oranje
Plaats Soesdijk
Datum 28 juli 2015

Vraag1

Heeft u opmerkingen of vragen bij deze subsidieregeling?
Een van de scholen die ik bezocht, is van Koninklijk naar Sint Papist overgestapt, om hun colleges te kunnen blijven financieren. Ik acht dit persoonlijk als een enorme schade, al heb ik ook begrip voor de geweldige reputatie die de Katholieken hebben in dit land. We weten allemaal dat Generaal Franco en Hertog Alva vooral met armenzorg bezig waren, dankzij ons geweldige onderwijs. In 1933 deed Adolf Hitler de uitspraak, ik blijf voor de rest van me leven Katholiek. Maar toen ik vroeg aan mijn geschiedenis docent op de lagere school, wat was de religie van Adolf Hitler, toen wist deze dit niet. Was een erg goede docent overigens, men leert in dit land gewoon niet de waarheid over geschiedenis.

Ik probeer even een situatie te schetsen, die niet alleen met geld te maken heeft. Als de Katholieken in dit land in het zuiden het onderwijs in handen krijgen, dan baart mij dat grote zorgen. Ze geven beter les dan openbaar, maar doceren ook onwaarheden die schade toebrengen aan een gezonde ontwikkeling. Liever zag ik Bijbel gebaseerd taal onderwijs vanaf groep 1, want de Staten Vertaling is de standaard van de Nederlandse taal.

Wat ik er van vindt, dat al dus af hangen met op welke wijze deze subsidies gebruikt gaan worden. Misschien is er een waarschuwing te plaatsten, dat goed onderwijs niet in alle opzichten is gerelateerd aan geld, maar ook het rekruteren van goede leerkrachten en hun opleiding. Als met deze subsidies voorkomen kan worden dat beroepsonderwijs Katholiek wordt, vooral hier in het zuiden, maar de kwaliteit toch gewaarborgd is, dan ben ik er bizonder blij mee.

Vraag2

Zijn de voorwaarden voor deelname voldoende helder?
Als ik het samenvat als Zorg, Technische en Maatschappelijk werk opleidingen, is dat dan juist?

Enigszins verwarrend misschien de opmerkingen in de beschrijvingen over investeringen door het bedrijfsleven. Want werk vinden in die sectoren kan evenzo moeilijk zijn, als het behalen van een diploma. Ik hoop dat hier gedoeld is een aansluiting tussen de realiteit van de werkvloer en de aansluiting voor de betreffende opleiding.

Vraag3

Is het te gebruiken model voor aanvraag van deelname voldoende helder en hanteerbaar?
Lijkt mij voldoende, maar problemen kunnen opkomen in de praktische uitvoering.

Vraag4

Heeft u opmerkingen bij de in de regeling genoemde data
Lijkt me duidelijk.
Hoe minder schulden leerlingen hebben aan het einde van hun studie, des te groter is hun kans op succes in het opzetten van een onderneming.

Bij mij werden en worden gewoon vaak juist kansen afgebroken. Dus als mensen succesvol kunnen worden dankzij dergelijke organisatie, dan is dat goed nieuws. Maar ik denk dat het bedrijfsleven niet altijd positief zal reageren, want de bedragen werden van hun inkomsten weg gehaald.

Vraag5

Zijn er onduidelijkheden?
Ja. De sector welzijn baart mij veel zorgen, want zorg vereist liefde en aandacht welke niet met geld te betalen zijn.

Waarom er dergelijke hoge opleidingen zijn komt mij over als een grote afstand tot de werkvloer. Hoog opgeleid personeel in de zorg dat ik ken, geeft niet altijd het juiste effect met betrekking tot genezing. Ik vraag me ten stelligste af of de reguliere geneeskunde wel altijd staat is om mensen te genezen. De psychiatrie bijvoorbeeld, veroorzaakt mijns inziens meer ziekte dan dat ze deze geneest. Een invalide verzorgen kan iedereen, al zal er soms een kennismaking nodig zijn voor verschijnselen.

Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar mensen ziek maken door ineffectieve therapie lijkt me een kostbare zaak. Vooral de kosten die niet in geld uit te drukken zijn, een verspilling. Kennis of begrip van geneeskunde benodigd een ander draagvlak dan de huidige 19de eeuwse naïeve opvattingen over psychologie.

Zorg is meestal hard werken. Als de zorg sector minder op voordelige productie behoeft te draaien, dan heeft dat personeel meer ruimte voor bijscholing op de werkvloer.