Regeling tarieven Infrastructuur en Waterstaat ILT, 2021
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Oegstgeest
|
Datum
|
30 november 2020
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt op alle voorgestelde wijzigingen in de onderstaande documenten.
Geachte heer, mevrouw,
Jaarlijks worden de ILT (en KIWA) tarieven voor luchtvaart gerelateerde diensten opnieuw vastgesteld. Dat is begrijpelijk omdat diensten, processen en de daarmee samenhangende kosten kunnen veranderen.
Wat minder begrijpelijk is dat in deze volledig internationaal georiënteerde omgeving de tarieven geen enkele relatie lijken te hebben met de tarieven in andere (westerse) landen of zelfs in vergelijking met de automotive sector waar gelijksoortige diensten geleverd worden. Mijn vraag hierbij is of ILT zo weinig efficiënt werkt of onvoldoende zicht heeft op de aanverwante of onderliggende processen zodat er geen synergie bereikt wordt. Ik vergelijk dit voor het gemak hier even met de RDW die vergelijkbare producten/diensten levert, maar dit doet tegen een fractie van de kosten die ILT zegt te maken.
Is het daarom niet een overweging deze diensten te laten uitvoeren door de overheidsinstelling die dit op de meest doelmatige en doeltreffende wijze kan doen?
In Nederland hebben we doorgaans een efficiënt georganiseerde overheid, maar voor dit onderdeel lijkt er nog veel verbetering mogelijk te zijn.
Met vriendelijke groet,
Kees Oudendijk