Wetsvoorstel tot invoering van de tbo-maatregel

Reactie

Naam PJT Verheijen
Plaats Delft
Datum 20 oktober 2013

Vraag1

Wilt u een reactie geven op het wetsvoorstel? U kunt uw bijdrage hier geven.
1) In het wetsvoorstel is de formulering zodanig, dat de onderwijskeuze wordt opgelegd. Belangrijk punt is, dat 'het leren' vooral in eigen motivatie ligt. Gedwongen leren werkt niet. Sommige formuleringen of de bijgaande toelichting, zou hierop in kunnen gaan. Bijvoorbeeld, dat het ontwikkelingsplan wordt opgemaakt, tezamen met de student en dat hij wordt aangemoedigd alternatieven aan te dragen.

2) Onder deel II B Art 27.1 lid 6. Heeft het bevoegd gezag de autoriteit om een leerling onder tbo uiteindelijk te verwijderen. Dit is een zeer langzaam proces. Er moet ook aandacht worden gegeven aan de 'gewone' leerlingen. Die hebben in deze extra bescherming nodig. De leerling die onder deze tbo valt, is niet een gewoon persoon die vanwege handicap of leer moeilijkheid op een school zit. De leraar en/of de school heeft een verantwoordelijkheid tav de andere leerlingen, daarom moet de school/leraar de autoriteit behouden om een tbo leerling te verwijderen.

3) Er wordt geen aandacht besteed aan de mogelijkheid dat een tbo leerling niet de juiste capaciteiten heeft. Hij zou gewoon niet mee kunnen komen in school uit incompetentie. Dit is een probleem, wat haast onoplosbaar is. Het nadeel zou kunnen zijn dat zo'n leerling verwijderd wordt, omdat hij ogenschijnlijk niet presteert en dan in detentie wordt geplaatst omdat hij dom is (met verontschuldiging voor de politiek incorrecte uitdrukking).

4) Het kan gebeuren dat een bepaald regio TE veel tbo leerlingen gaat krijgen tov de gewone scholen. In dat geval is het van belang, dat tussen de samenwerkingsverbanden (onderwijs) en justitie dit gesignaleerd wordt. Maar de wet geeft niet aan, wat er in dat geval gebeurt. Hiermee moet wel rekening gehouden worden.

5) Ergens in de toelichting wordt in het financieel kader gesteld dat er geen extra financien nodig zijn. Het zijn juist de probleem leerlingen, die de meeste inspanning kosten, en dat moet voorzien worden in het belang van de betrokken leerkrachten. Een ander punt is of dit uit het ministerie van onderwijs of uit het ministerie van binnenlandse zaken betaald moet worden. Als dit een strafmaatregel is, dan behoort het ministerie van binnenlandse zaken dit te betalen. Zo houdt de overheid duidelijk wat waarvoor gebruikt wordt.

6) Een maatregel over het nemen van vingerafdrukken is onnodig. Oftewel er is al in voorzien in wetten aangaande jeugddelinquentie, of doe het gewoon niet.