Wetsvoorstel implementatie Telecomcode

Reactie

Naam Pien Peeters
Plaats Amsterdam
Datum 4 september 2019

Vraag1

Artikel 113, derde lid van de Telecomcode verplicht lidstaten erop toe te zien dat eindgebruikers bij de beëindiging van hun contact de mogelijkheid hebben om de digitale televisie-apparatuur (set-top box) via een kosteloze en gemakkelijke procedure terug te geven, tenzij de aanbieder aantoont dat de digitale televisie-apparatuur volledig interoperabel is met de digitale televisiediensten van andere aanbieders, onder wie ook de aanbieder naar wie de eindgebruiker is overgestapt.

Vraag aan aanbieders:
De vraag is hoe dit in de praktijk is geregeld. Wordt dergelijke apparatuur (set-top box) door de eindgebruiker gekocht of gehuurd? Hoe is vervolgens de teruggave van deze apparatuur geregeld en zijn hieraan kosten verbonden?
risico’s van straling op onze gezondheid kunnen nu al niet uitgesloten worden.
De blootstelling aan straling voor ons neemt duizendmaal toe met de 5G technologieën, enerzijds door de dichtheid en nabijheid van de daarvoor benodigde antennes, anderzijds door de intensiteit van de hoeveelheid data die door deze netwerken verstuurd gaat worden.
Het argument dat er wel effecten zouden kunnen zijn, maar binnen ‘acceptabele’ grenzen, zijn gebaseerd op blootstellingscriteria, die primitief, ontoereikend en achterhaald zijn, omdat ze zich alleen baseren op gemeten verhoging van de lichaamstemperatuur. Ik heb begrepen dat die testen gedaan zijn door een zak waterig zout van 72 kg (6 minuten met 1 °C op te warmen), die een volwassen man moest representeren. Daar is onze veiligheid op gebaseerd. Daarbij wordt voor het gemak even vergeten dat ons lichaam een complex biologisch en neurologisch systeem is, dat zelf met allerlei elektromagnetische prikkels werkt om hersenen, zintuigen, zenuwstelsel, hart, celdeling etc etc goed te laten functioneren.
Zelfs bij het maken van een röntgenfoto stelt de medewerker zich achter een muur op 2 meter afstand op, voordat de foto gemaakt wordt. De lichaamstemperatuur kan in dit korte moment onmogelijk toenemen, maar bescherming tegen de electromagnetische velden van een röntgenfoto worden als ‘normaal’ beschouwd. Ook is inmiddels wijdverbreid bekend, en geaccepteerd dat de magnetron niet goed/gezond is voor ons voedsel. Laat staan dat er in en om je huis voortdurend via met elkaar communicerende draadloze verbindingen niet natuurlijke electromagnetische velden actief zijn.
Voor de geringste aanpassing van de openbare ruimte (zoals bijv. het plaatsen van een dakkapel) moet je aan allerlei eisen voldoen vastgesteld in lokale milieuwetten, terwijl met deze telecomwet de openbare ruimte ingrijpend veranderd wordt, zonder dat een gemeente daar nog eigen beleid op mag maken. De lokale milieuwetten zijn er ook ter bescherming van ons welzijn en gezondheid, terwijl deze nieuwe telecomwet de huidige milieuwetten overruled, zonder bewezen te hebben dat de gezondheid van ons burgers gewaarborgd en beschermd is.
Het is in mijn ogen dan ook volstrekt niet normaal, en zelfs gevaarlijk dat er met deze telecomwet ongelimiteerd een landelijk dekkend 5G netwerk neergezet kan worden, terwijl:
• De onderzoeken genegeerd worden die een relatie leggen tussen straling (van 3G en 4G) en gezondheidsklachten;