Telemarketing

Reactie

Naam M.P.J. Bosje
Plaats Leiden
Datum 8 juli 2019

Vraag1

Het Ministerie van EZK verneemt graag uw mening over de inhoud van het conceptwetsvoorstel.
1 Het is al lang bekend dat het huidige systeem niet wordt nageleefd, minstens sinds 2010
https://tweakers.net/nieuws/66456/callcenters-overtreden-regels-bel-me-niet-register.html

2 Het huidige systeem kost de Nederlandse maatschappij miljoenen Euro's aan interrupties; na een enkele onderbreking kost het een kenniswerker 10-15 minuten voordat hij terug in zijn flow is.

3 voorkom misbruik van de zwakkeren in de maatschappij:
Vele dubieuze telefonische contracten worden via deze methodes met minder handige medemensen afgesloten. Dit duurt maanden duren en vereist veel inzet om weer op te zeggen.
https://tweakers.net/nieuws/66456/callcenters-overtreden-regels-bel-me-niet-register.html

3 Als niets gedaan wordt, wordt het telefoonverkeer onbruikbaar, zie de VS waarin reeds 50% bestaat uit callcenter telefonie. Zie John Oliver over Robocalls in de VS https://www.youtube.com/watch?v=FO0iG_P0P6M


4 Mensen zullen uitwijken naar private telecomsystemen die wel te screenen en reguleren zijn, waardoor transparante gegevens voor de overheid en onderzoek onberijkbaar zullen worden, en concurrentie verdwijnt. Dit lijkt me onwenselijk in een vrije maatschappij.
Een lijst met mogelijk ongewenste bijverschijnselen van niet-vrije communicatie standaard:
https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=whatsapp