Telemarketing

Reactie

Naam Stichting Tearfund (Senior Fondsenwerver H Verbree)
Plaats Utrecht
Datum 24 juli 2019

Vraag1

Het Ministerie van EZK verneemt graag uw mening over de inhoud van het conceptwetsvoorstel.
De intenties van het wetsvoorstel (bescherming privacy) onderschrijft Stichting Tearfund (www.tear.nl) ten zeerste. De zorgen van de minister op dit punt zijn wat ons betreft voor de breedte van de tel-markt ook terecht. Voor goede doelen zien we echter een bijzondere dynamiek die maakt dat de mate waarin we als maatschappij in staat zijn om goed te doen in sterke mate samenhangt met de ruimte die goede doelen krijgen om pro-actief de (geef)vraag te stellen. Anders dan in consumenten markten zien we namelijk geen, of in zeer beperkte mate, een actieve vraag naar (geef-)producten. Men komt in de regel pas in actie, of gaat pas geven als er actief een beroep wordt gedaan op zijn of haars betrokkenheid. En telemarketing blijkt voor Stichting Tearfund een van de succesvolste kanalen om mensen te activeren en te betrekken bij onze missie. Meer dan 90% van onze vaste gevers worden geworven via dit kanaal. We maken ons dan ook ernstig zorgen over de implicaties van het wetsvoorstel in voorbereiding. Voor ons als organisatie maar ook voor de charitatieve sector als geheel. Want dit succesvolle kanaal is niet te vervangen. Zoals de minister in een eerdere reactie op bezwaren vanuit GDN heeft geschreven zal de sector natuurlijk alternatieven vinden voor het Telemarketing kanaal. Die doorontwikkeling gebeurd sowieso. De chari-markt is een competitieve sector en de diverse spelers zijn continue opzoek naar innovatie en nieuwe manieren om mensen te betrekken. Daarom vinden we het niet correct om die innovatiekracht weg te strepen tegen het verlies aan mogelijkheden voor activatie via Telemarketing.
Met de in het wetsvoorstel voorgestelde beperkingen ten aanzien van Telemarketing zal er een belangrijk kanaal om Nederlanders te betrekken bij de vele bijzondere en waardevolle missies van goede doelen, aan kracht inboeten. Het is uiteraard de vraag of dit opweegt tegen het belang van privacy. We zien in de overwegingen die het ministerie op dit punt maakt dat zij geen rekenschap geeft van de hierboven beschreven bijzondere dynamiek op de charitatieve markt (ontbreken van actieve vraag). We zijn benieuwd naar een reactie op dit punt. Wij zijn van mening dit een goede reden is voor een uitzonderingspositie van goede doelen zodat deze naar de toekomst toe het telemarketing kanaal ten volle kunnen blijven inzetten om onze maatschappij te betrekken bij haar ‘goede doelen’