Telemarketing

Reactie

Naam Het Customer Care Center (De heer VMJ Herfs)
Plaats Alkmaar
Datum 9 juli 2019

Vraag1

Het Ministerie van EZK verneemt graag uw mening over de inhoud van het conceptwetsvoorstel.
De telemarketing branche wordt door deze maatregel over 1 kam geschoren. De goeden lijden onder de kwaden. Er wordt geen verschil gemaakt tussen sectoren en bedrijven die zich wel of niet houden aan de regels.

Ik vind dat op basis van sectoren beleid gemaakt moet worden. Maak een verschil tussen bijv goede doelen en veel commerciële sectoren (energie). De praktijken in de energiemarkt zorgen voor aanscherping van regels. Pak dan de energiewerving via Telemarketing aan en laat de rest met rust. De rest van de markt die wel goed om gaat met compliancy, regels en haar eigen klanten en ex-klanten kan niet de dupe worden van raar gedrag in een bepaalde sector. De economische consequenties van deze keuze kunnen door de hele keten enorm zijn.

Ik vind dat bedrijven die het vak en het kanaal serieus nemen en aangesloten zijn bij DDMA anders behandeld moeten worden dan allerlei rare bedrijven.

Ik vind dat dat klachten open behandeld moeten worden en pleit voor een betere registratie en sanctionering. Veel plegers moeten aangepakt worden.

Dat koud bellen niet kan is te begrijpen. Het bellen van klanten lijkt me daarentegen een natuurlijk situatie. Je kunt je niet voorstellen dat je eigen klant niet meer kan bellen. Hebben klanten problemen met benadering dan zijn er afmeldmogelijkheden. Dat lijkt me de logische en juiste weg. Het kanaal potentieel dicht gooien voor bewerking van klanten zorgt voor een sterk marktverstorende werking bij de call center branche (volume klapt in), bij opdrachtgevers (omzet droogt op) en bij de consument (minder marktwerking). Je kunt er bijna op wachten dat als dat gebeurd er meer klachten komen dan nu omdat er vanuit het buitenland gebeld gaat worden door bedrijven die zich helemaal nergens iets van aantrekken.

Mbt tot de termijn waarop je een ex-klant mag benaderen is het logisch dat dit moment start op het moment dat de klant ex-klant wordt en niet eerder. Hij is dan namelijk nog klant en kan in mijn optiek benaderd worden tenzij hij/zij zich heeft afgemeld. Op het moment van ex-klant worden zal er een termijn van x jaar gekozen moet worden. Die x jaar moet passen bij het verwachtingspatroon dat de ex-klant heeft. Een termijn van 2-3 jaar lijkt dan logisch.

Maw straf de goeden niet onder de kwaden, neem geen generieke besluiten die tm verbiedt. Je gooit op basis van beeldvorming en te weinig kennis van de toegevoegde waarde van Telemarketing heel veel weg.