Telemarketing
Reactie
Naam
|
D Lammers
|
Plaats
|
Mierlo
|
Datum
|
4 juli 2019
|
Vraag1
Het Ministerie van EZK verneemt graag uw mening over de inhoud van het conceptwetsvoorstel.
Top plan!
Ik ben het in grote delen eens met het ontwerpvoorstel, echter ben ik bang dat er een kwetsbaarheid zit in dit wetsvoorstel die kan worden gebruikt om onder deze wetgeving uit te komen. Ik wil hierbij verzoeken toe te voegen dat expliciet toestemming dient te worden gegeven voor marketingdoeleinden en dit niet kan worden overeengekomen via de algemene voorwaarden als een dienst wordt afgenomen. Tevens raad ik aan in het wetsvoorstel op te nemen dat dergelijke toestemming niet via derden mag worden bereikt zonder nadrukkelijke toestemming van de afnemer. Hierbij moet het een opt-in zijn en mag de afnemer kiezen dit niet aan te vinken. Tevens raad ik aan het bel-me-niet register te vervangen door een globale opt-out voor eerder toegezegde marketing doeleinden in plaats van het volledig te laten vervallen van dit register.
Een voorbeeld van de situatie die ik verwacht in de huidige omschrijving:
Tim ziet een advertentie op internet voor een weggeef actie van een loterij, hij mag na een maand opzeggen maar moet wel akkoord gaan met de voorwaarden. In de voorwaarden staat vermeld dat hij de loterij en partners toestemming geeft om hem in de toekomst voor onbepaalde tijd te benaderen voor reclame doeleinden. Tim wordt vervolgens maandelijks benanderd door meerdere bedrijven omdat hij eenmalig toestemming heeft gegeven. Hij kan zoals het wetsvoorstel voorschrijft de toestemming intrekken maar krijgt hier enkel de kans voor om dit per bedrijf te doen. Omdat een globaal bel-me-niet register ontbreekt kan hij zich hier niet langer tegen weren.
Een voorbeeld van dit wetsvoorstel inclusief mijn wijziging:
Tim ziet een advertentie op internet voor een weggeef actie van een loterij, hij mag na een maand opzeggen maar moet wel akkoord gaan met de voorwaarden. Ook worden meerdere vinkjes getoond of hij akkoord gaat met een benadering van verschillende bedrijven, deze worden per bedrijf getoond met een Ja of Nee. Tim besluit bij 3 bedrijven ja aan te vinken en vult bij de overige bedrijven nee in. Na het eerste gesprek besluit Tim toch niet langer benaderd te willen worden en maakt gebruikt van de globale opt-out om zijn toestemming in te trekken bij de overige bedrijven.