Telemarketing

Reactie

Naam nvt (D.A. van Velsen)
Plaats Almere
Datum 4 juli 2019

Vraag1

Het Ministerie van EZK verneemt graag uw mening over de inhoud van het conceptwetsvoorstel.
In beginsel een goed voorstel, met mogelijkheid voor enkele zinvolle aanvullingen.

Voorstel graag voorzien van de verplichting om bij digitale telemarketing een digitale manier van verzet te verplichten (dus geen postadres waarnaar een consument iets moet sturen).

Verplichting om bij digitale telemarketing niet alleen de wettelijke identiteit van de adverteerder aan te geven, maar ook de contactgegevens, zodat een consument zich tot hen kan richten.

Uitbreiding van dit voorstel en de expliciete Opt-in voorwaarde naar andere dan alleen professionele telemarketing reclame, denk aan banken die hebben aangegeven betalingsverkeer te willen gaan gebruiken om reclame te sturen aan clienten. Deze clienten hebben nu veel te weinig bescherming, zie ook de reactie hierop door de Autoriteit Persoonsgegevens.

Een meldpunt is nodig waar een conusment eenvoudig kan aangeven door wie hij toch wordt lastig gevallen, en waarop actie wordt ondernomen.

Boetes voor niet aanwezige OF niet functionerende bezwaar/uitschrijf functionaliteit en een mogelijkheid tot melding hiervan door consumenten bij een toezichthouder.
Dit komt nu veelvuldig voor. Een email verwijst naar mogelijklheid tot uitschrijven, echter de functionaliteit werkt niet, en de emails blijven maar binnen komen.