Telemarketing
Reactie
Naam
|
T. Georgiou
|
Plaats
|
Haarlem
|
Datum
|
18 juli 2019
|
Vraag1
Het Ministerie van EZK verneemt graag uw mening over de inhoud van het conceptwetsvoorstel.
Voor een groot deel oneens met de voorgestelde wetswijziging.
Het grootste deel van de telemarketing sector werkt uiterst professioneel en voorkomt, door zorgvuldig te werk te gaan, consumenten irritatie. Natuurlijk moeten excessen strenger worden aangepakt, daar is verder iedereen bij gebaat. Met bijvoorbeeld het aan banden leggen van (ijs)koude acquisitie, voorkom je voor een groot deel dat mensen telemarketing als storend ervaren. Ook het uitbellen met bekend nummer heeft een positief effect op de klantervaring.
Maar met een opt-in bij bestaande klanten wordt de plank volledig misgeslagen. Als het wetsvoorstel doorgaat betekent het dus dat er zich een situatie kan voordoen waarbij een organisatie haar klant niet mag benaderen voor een commercieel doeleind. Daar is in de meeste gevallen de klant niet bij gebaat, maar gaat ook ten koste van economische ontwikkelingen als groei, consumentenuitgaven en werkgelegenheid.