Wetsvoorstel strafbaarstelling verheerlijken van terrorisme en openbare steunbetuiging aan terroristische organisaties
Reactie
Naam
|
drs. P.L. Smits
|
Plaats
|
Arnhem
|
Datum
|
13 augustus 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Ik benadruk dat de voorgestelde uitbreiding van het verbod op ‘verheerlijking van terrorisme’ zo ruim kan worden geïnterpreteerd dat ook solidariteit met legitieme gewapende verzetsvormen – waaronder dekoloniale strijd – eronder kan vallen.
Arbitraire grens tussen ‘terrorisme’ en ‘legitiem verzet’
De vraag is waar de grens ligt tussen “terrorisme” en wettig verzet tegen racistische of koloniale onderdrukking. Het internationaal recht erkent dat gewapende strijd tegen koloniale overheersing of racistische regimes legitiem kan zijn, mits in overeenstemming met het oorlogsrecht (jus ad bellum en jus in bello).
Grondwettelijke binding aan internationaal recht
Artikel 90 G.W. verplicht de regering de internationale rechtsorde te bevorderen. Artikelen 93 en 94 G.W. bepalen dat iedereen verbindende verdragsbepalingen rechtstreeks doorwerken en voorgaan op strijdige nationale wetgeving. Het verbod mag dus niet botsen met internationaalrechtelijke erkenning van het recht op verzet tegen onderdrukkende regimes.
Risico’s voor (dekoloniale) solidariteit
Zonder expliciete uitsluitingen kan de wet ertoe leiden dat steun aan internationaal rechtmatig verzet strafbaar wordt. Dit tast constitutionele waarborgen en de vrijheid van politiek en moreel debat aan.
Aanbeveling:
Neem in de wet een clausule op die uitsluit dat verheerlijking of steun aan verzet dat onder internationaal recht als legitiem geldt strafbaar is. Op grond van Grondwet (art. 90–94) en internationaal recht heeft Nederland de plicht deze ruimte te beschermen. Anders dreigt criminalisering van solidariteit met legitiem verzet.
Bijlage