Wetsvoorstel strafbaarstelling verheerlijken van terrorisme en openbare steunbetuiging aan terroristische organisaties

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 22 juli 2025

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
- Het voorgestelde artikel 132a Sr is in strijd met het lex certa-beginsel, met name het begrip verheerlijken. Het gaat verder dan vergoelijken maar niet zo ver als zeggen dat het misdrijf navolging verdient (opruiing). Wat is deze tussenruimte precies?
- De toelichting wijst op een balans tussen voorzienbaarheid en openheid van normen. Maar een concrete toepassing van deze toets op dit voorstel ontbreekt.
- Op sociale media verschenen ‘begripvolle’ of ‘bejubelende’ reacties op de moord van de heer Brian Thompson (oa ‘de dader is een held’), waarvan de terroristische motieven niet meteen bekend waren. Verwacht wordt dat burgers op het moment van de uiting inschatten of (a) sprake is van een terroristisch misdrijf, (b) dit misdrijf valt onder de meest ernstige categorie en (c) hun uiting kwalificeert als ‘verheerlijken’. Deze inschatting vereist zodanige juridische expertise en kennis van feiten dat de norm onvoorzienbaar is. Deze onzekerheid kan ook opsporingsinstanties ontmoedigen om vervolging in te stellen.
De toelichting stelt over begripvolle reacties dat bij zulke terroristische misdrijven geen sprake meer van een bijdrage aan dat publieke debat. Maar deze casus laat juist zien dat de reacties de zeer in de samenleving blootlegden en de uitingen droegen op parlementair niveau bij aan het publiek debat over de betaalbaarheid van de gezondheidszorg.
- Er bestaat reëel gevaar voor een chilling effect, met name voor journalisten, docenten artiesten en anderen die verheerlijkende teksten bezitten, analyseren, parodiëren of anderszins gebruiken binnen een publiek debat. Dit is met name het geval bij het ruim geformuleerde artikel 132b Sr waarvoor het onderschrijven van de verheerlijkende uitlating geen vereiste is.
- Het wetsvoorstel benut onvoldoende de kans om toe te lichten wat tegenwoordig onder ‘openbaar’ wordt geschaard (ook besloten Telegram groepen of gedecentraliseerd berichtenverkeer via een Bluetooth-mesh-netwerk (BitChat)?).