Wetsvoorstel strafbaarstelling verheerlijken van terrorisme en openbare steunbetuiging aan terroristische organisaties

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Venlo
Datum 26 juli 2025

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Ik maak bezwaar tegen het wetsvoorstel om de verheerlijking van terroristische misdrijven strafbaar te stellen, op de volgende gronden:
1. RISICO OP MISBRUIK
In andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Hongarije en de VS, is gebleken dat vergelijkbare wetgeving wordt gebruikt om vreedzame demonstranten, milieuactivisten, en demonstranties tegen mensenrechtenschendingen te criminaliseren en de mond te snoeren. Dit leidt tot het onterecht labelen van maatschappelijke bewegingen als “terroristisch”, en tot de vervolging van eerzame burgers die gebruik maken van hun recht op vrijheid van meningsuiting en demonstratie.

Een onderliggende argument van het voorstel is dat het de werkdruk bij de politie teveel belast: geldt dat dan ook niet bij voetbalwedstrijden en boerenprotesten met trekkers op snelwegen of worden die wel gedoogd? (ZIE: https://nos.nl/artikel/2552773)
2. ONDUIDELIJKE DEFINITIE EN BREDE INTERPRETATIE
De term “verheerlijking” is wettelijk vaag en biedt ruimte voor een brede, subjectieve interpretatie. Hierdoor ontstaat juridische onzekerheid over wat nog wél gezegd of getoond mag worden. De grenzen tussen activisme, kunst, herdenking, of zelfs religieuze expressie, en strafbare “verheerlijking” worden onduidelijk.
3. GEVAAR VOOR CHILLING EFFECT
Deze wet kan een afschrikkend effect hebben op maatschappelijke en politieke participatie. Mensen zullen zich mogelijk niet meer durven uitspreken of aansluiten bij activistische groepen uit angst voor vervolging. Daarmee ondermijnt de wet het fundament van onze democratische rechtsstaat.
4. BESTAANDE WETGEVING IS AFDOENDE
Nederland beschikt reeds over adequate wetgeving om terroristische daden en opruiing strafrechtelijk aan te pakken. Het toevoegen van deze nieuwe bepaling lijkt overbodig en draagt vooral bij aan een sfeer van repressie en wantrouwen.
CONCLUSIE:
Ik verzoek de wetgever om dit voorstel in te trekken. Het draagt bij aan een glijdende schaal van beperking van vrije meningsuiting en het (vreedzame) demonstratierecht. Deze wet mag nooit een instrument worden om legitiem maatschappelijk verzet de mond te snoeren. Nederland moet pal staan voor grondrechten, vrije meningsuiting en democratisch protest.